Monien muiden uudisrakennusten tapaan myös Mardi Gras´n työt ovat jääneet pahasti koronapandemian jalkoihin. Alun perin laivan piti valmistua elokuussa, mutta luovutusta lykättiin ensin loka-marraskuuhun. Ja viime heinäkuussa tilaaja pyysi omiin syihinsä vedoten aluksen luovutuksen lykkäämistä ensi helmikuun alkuun.
Carnival Corporationin kaikkien aikojen suurin alus m/s Mardi Gras on 180 000 gt:n ja 5 200 matkustajan risteilyjätti. Samalla se on ensimmäinen Pohjois-Amerikan markkinoille rakennettu LNG-käyttöinen risteilyalus. Tällä tietoa laiva pääsee tositoimiin helmikuun 6. päivänä, jolloin Mardi Gras aloittaa kotisatamastaan Floridan Port Canaveralista viikon mittaiset Karibian risteilyt.
Carnival sopeuttaa Australiassa asti
Samaan aikaan toisaalla emo-Carnival on antanut lisätietoja suunnitelmista karsia armadansa vanhimmasta päästä kaikkiaan 18 alusta. Nyt Carnival on ilmoittanut, että sen tytäryhtiö P&O Cruises Australia myy jo lähiaikoina m/s Pacific Dawnin uudelle omistajalle.
– Aiemmin oli kerrottu, että 1 546 matkustajan m/s Pacific Dawn poistetaan varustamon tonnistosta ensi vuoden helmikuussa. Nyt aluksen lähtöä on nopeutettu lähiviikkoihin, jotta sen myynti helpottuu, P&O Cruises sanoo tiedotteessaan.
Alun perin P&O Cruisesin piti myydä Pacific Dawn ja Pacific Aria brittivarustamo CMV:lle (Cruise and Maritime Voyages), mutta tämä ostaja ehti kesällä kaatua pandemian myrskyihin.
Fincantierin 1991 rakentama 70 000 gt:n Pacific Dawn oli valmistumisensa aikoina yksi maailman suurimmista risteilyaluksista. Australian markkinoille laiva saapui 2007 ja tuolloinkin se oli sikäläisten merien ensimmäinen todella suuri ja moderni risteilylaiva.