13.09.2022

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday M/S Midaksen miehistölle

M/S Midaksen miehistö pelasti Atlantilla kolme purjehtijaa kaatuneesta katamaraanista marraskuussa 2020. Liikenneministeri Timo Harakka luovutti Merenkulun turvallisuuspalkinnon miehistölle tänään Helsingissä.

Kapteeni Timo Väänänen (vas.) miehistöineen ja pelastettujen purjehtijoiden kanssa Midaksen kannella. Kuva: Kalle Lehtinen.

6. marraskuuta 2020 aamuyöstä Floridaan matkalla ollut M/S Midas sai pyynnön Portugalin merivartiostolta lähteä tarkistamaan mahdollista haaksirikkoa Atlantilla noin 150 merimailia Portugalin rannikolta. M/S Midas muutti suuntansa, ja onnettomuuspaikalla miehistö näki kolme henkilöä pienellä pelastuslautalla ja sen vieressä ylösalaisin kaatuneen katamaraaniluokan purjeveneen.

Kovan merenkäynnin takia M/S Midas ei pystynyt laskemaan vesille MOB-venettään (Man Over Board) eikä pelastusvenettään. Aluksen päällikkö Timo Väänänen, joka johti pelastusoperaatiota, päätti siirtää Midaksen mahdollisimman lähelle pelastuslautta ja käänsi aluksen tuulensuojaksi pelastuslautalle. Miehistö veti käsivoimin nuoranheittolaitteella pelastuslautan Midaksen maihinnoususillan lähelle, jota pitkin haaksirikkoutuneet pystyivät ryömimään Midakseen turvaan.

– Onnistuimme melko vaativissa olosuhteissa pelastamaan pieneltä pelastuslautalta kolme ranskalaista purjehtijaa. Ikävä kyllä neljäs purjehtija oli menehtynyt puomin iskusta ja joutunut veden varaan jo edellisenä iltana katamaraanipurjeveneen kaaduttua, Väänänen kertaa syksyisiä tapahtumia.

M/S Midas on ahvenanmaalaiseen Godby Shipping -ryhmään kuuluvan Minicarriers Ab:n omistukseen rekisteröity ro-ro-rahtialus. Se on rakennettu vuonna 1990 Hampurissa, Saksassa. Midas on rekisteröity Suomen lipun alle. Kuva: Godby Shipping Ab.

Palkinnon myöntämisperusteissa mainitaan, että ”M/S Midaksen miehistön toiminta perustui toimivaan ja harjoiteltuun turvallisuuskulttuuriin, vahvaan tiimityöskentelyyn sekä koko laivahenkilökunnan merimiestaitoihin”.

”Pelastustehtävää auttoi se, että M/S Midas on ylläpidetty ja huollettu hyvin. Lisäksi Midaksen miehistön rohkea ja päättäväinen toiminta vaativassa meripelastustehtävässä ilmentää suomalaisessa merenkulun turvallisuuskulttuurissa sen kovaa ydintä: ketään ei jätetä.”

– Pelastusoperaatio Atlantilla oli loistava esimerkki täydellisesti onnistuneesta tiimityöstä, kiitos siitä kuuluu koko Midaksen monikansalliselle miehistölle, Timo Väänänen toteaa.

Onnistunut operaatiomme kertoo myös Godby Shipping -varustamon turvallisuuskulttuurista. On hienoa olla töissä varustamossa, joka pitää aluksensa ja alusten turvallisuusvälineet hyvässä kunnossa.

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday on Suomen viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama tunnustus, jonka myöntämisestä päätetään vuosittain. Palkintotoimikunnan puheenjohtajaorganisaationa toimii Suomen Merimieskirkko. Palkintoesineenä on 36 cm korkea pronssivalu Emil Cedercreutzin Ruorimies-veistoksesta.

Alkuperäinen Ruorimies-veistos on pystytetty Maarianhaminaan Mereen hukkuneiden muistomerkiksi vuonna 1933, jolloin maanviljelysneuvos Eliel Sundström hankki veistoksen Cedercreutzilta ja lahjoitti sen Maarianhaminan kaupungille kunnioittaakseen merikapteeni-isäänsä ja muiden meren syliin jääneiden merimiesten muistoa. Veistos on omistettu ahvenanmaalaisille, jotka ovat löytäneet hautansa merestä.

Kuva: Merimieskirkko

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sundayn saajat:
1997 johtaja Kari Lehtola, 1998 merikapteeni Heikki Valkonen, 1999 Suomen Meripelastusseura, 2000 merikapteeni Kaj Jansson, 2001 ei jaettu, 2002 merikapteeni Kari Lehtosalo, 2003 Ahvenanmaan meriturvallisuuskeskus, 2004 liittosihteeri Erkki Ukkonen, 2005 Langh Ship -varustamon henkilökunta, 2006 lääketieteen lis. Jaakko Pitkäjärvi, 2007 METO-viranomaisyhteistyö, 2008 puheenjohtaja Vesa Rissanen, 2009 merikapteeni Juhani Tammisto, 2010 Meripartiotoiminta, 2011 miinalaiva Pohjanmaan alushenkilökunta, 2012 merenkulkuneuvos Paavo Wihuri, 2013 komentaja Petteri Leppänen, 2014 ei jaettu, 2015 Liikenneviraston VTS-toiminnot, 2016 vartiolaiva Merikarhu, 2017 M/V Norstreamin miehistö sekä Bore-varustamo, 2018 merenkulkuneuvos Markku Mylly, 2019 merikapteeni Ove Hagerlund, 2020 ei jaettu, 2021 M/S Viking Amorellan miehistö.

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sundayn taustaorganisaatiot:
Alandia Vakuutus – Alandia Försäkring, Helsingfors skeppsbefälhavareförening – Helsingin Laivapäällikköyhdistys rf, Finanssiala ry, Finnpilot Pilotage Oy, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom – Transport- och kommunikationsverket Traficom, Luotsiliitto ry – Lotsförbundet rf, Meriliitto – Sjöfartsförbundet ry, Merimiespalvelutoimisto – Sjömansservicebyrån, Merivoimat – Sjöstridskrafterna, Oy Gard (Baltic) Ab, Rajavartiolaitos – Gränsbevakningsväsendet, Suomen Ammattikalastajaliitto – Finlands Yrkesfiskarförbund r.y, Suomen Konepäällystöliitto – Finlands Maskinbefälsförbund ry, Suomen Laivanpäällystöliitto ry – Finlands Skeppsbefälsförbund rf, Suomen Merimieskirkko ry – Finlands Sjömanskyrka rf, Suomen Merimies-Unioni ry – Finlands Sjömans-Union rf, Suomen Meripelastusseura ry – Finlands Sjöräddningssällskap rf, Suomen Partiolaiset ry – Finlands Scouter rf, Suomen Varustamot ry – Rederierna i Finland rf, Suomen Purjehdus ja Veneily – Segling och Båtsport i Finland ry, Suomen Matkustajalaivayhdistys – Passagerarfartygsföreningen i Finland ry.

Jaa artikkeli
millog