Finnlinesin vakaa alkuvuosi – tuloksen odotetaan paranevan viime vuodesta

Toimitusjohtaja Tom Pippingsköldin mukaan maailmantalouden näkymät näyttävät vähitellen parantuvan. Yhtiö suunnittelee 500 miljoonan euron vihreän teknologian investointeja Helsinki–Travemünde-reitille.

Finnlinesin viime vuonna käyttöönotettu Superstar-luokan rahti-matkustaja-alus M/S Finnsirius, palkittiin Shippaxin konferenssissa 13.5.2024. Kuva: Finnlines.

Finnlinesin tuoreen osavuosikatsauksen mukaan konsernin tammi–kesäkuussa 2024 liikevaihto oli 358,0 (336,4 vuonna 2023) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, EBITDA, oli 83,7 (89,6) miljoonaa euroa.

Tammi–kesäkuun aikana konserni kuljetti 400 000 (356 000 vuonna 2023) lastiyksikköä, 47 000 (86 000) henkilöautoa ja 658 000 (707 000) tonnia rahtia. Lisäksi kuljetettiin 409 000 (306 000) yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa. Yksityisten matkustajien määrä yli kaksinkertaistui Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisellä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä kahden uuden Superstar-aluksen tultua liikenteeseen.

Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 847 (1 674) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 1 141 (963) työntekijää ja maahenkilöstöön 706 (711) työntekijää.

Näkymissään Finnlines odottaa konsernin vuoden tuloksen paranevan edelliseen vuoteen verrattuna.

Lähde: FINNLINES OYJ Tuloskatsaus Q2 2024 Avaa iso kuva

– Finnlines avasi uuden linjan Ruotsin Malmön ja Puolan Świnoujścien välillä 10.4.2024 ja linjaa juhlittiin virallisesti 28.5.2024 Malmön satamassa. Puolan talous on kasvanut monen muun Euroopan maan taloutta nopeammin viimeisten 30 vuoden aikana. Linja on avannut uuden tärkeän merisillan Ruotsin ja Puolan välille ja turvaa näin tärkeän kauppareitin kahden sataman ja maan välillä. Ropax-aluksemme MS Finnfellow liikennöi uudella reitillä, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld kommentoi tuloskatsauksen yhteydessä.

Pippingsköldin mukaan maailmantalouden näkymät näyttävät vähitellen parantuvan vuoden 2024 jälkipuoliskolla.

– Kesäkuussa Euroopan keskuspankki (EKP) päätti lopultakin laskea korkoja 0,25 prosenttiyksikköä. Päätös piristänee yksityistä kulutusta jonkin verran. EKP:n on kuitenkin edelleen laskettava korkoja nopeasti, jotta teollinen tuotanto ja todellinen talouskasvu lisääntyy.

– Tämän vuoden helmikuussa saimme päätökseen 500 miljoonan euron Vihreän uudisrakennusohjelman, kun Finncanopus aloitti liikennöinnin Naantalin, Långnäsin ja Kapellskärin välillä. Kahden viimeisen vuoden aikana neljä muuta uutta alusta, ropax-alus Finnsirius ja kolme Finneco-sarjan roro-alusta, on aloittanut liikenteessämme kasvattaen kapasiteettiamme huomattavasti. Kaikkiin aluksiin on asennettu paljon energiansäästötekniikkaa ja uutta vihreää huipputeknologiaa. Tästä syystä voimme luopua vanhemmasta tonnistostamme ja pienentää kustannuksiamme suuremman tehokkuuden saavuttamiseksi ja logistiikkapalvelujen parantamiseksi.

– Pyrimme myös parantamaan toimintojamme sopeuttamalla laivojen operointia niin, että voimme entistä tehokkaammin yhdistää lastivirtoja ja hyödyntää laivojen ja koko laivaston mittakaavaetuja. Tähän sisältyy myös, että myymme laivoja, joiden kapasiteetti on liian pieni ja/tai ne eivät enää täytä ympäristövaatimuksiamme.

Finnlines suunnittelee parhaillaan uutta 400–500 miljoonan euron Vihreää investointiohjelmaa Helsinki–Travemünde-reitille.

– Investoinnit mahdollistavat asemamme Itämeren vihreiden kuljetusten ykköstoimijana, Pippingsköld toteaa.

Vaula Aunola


Finnlines tulos laski viime vuonna – nyt keskitytään kasvuun, merkittävät investoinnit kestävään kehitykseen

Jaa artikkeli