Tallink-konsernin tänään julkaisema viime vuoden tulos jäi nettotappiolle 108,3 miljoonan euroa. Vuonna 2019 nettovoittoa syntyi 49,7 miljoonaa euroa.
Tallink-konsernin liikevaihto oli 442,9 miljoonaa euroa vuonna 2020, mikä on 53 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. (949,1 milj. euroa vuonna 2019). Konsernin tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) laski vuonna 2020 ja oli 8,0 miljoonaa euroa (171,1 milj. euroa vuonna 2019).
Edelliseen vuoteen verrattuna yhtiön matkustajamäärä laski 62 prosenttia, kuljetettujen rahtiyksikköjen määrä laski 5,2 prosenttia ja tehtyjen matkojen määrä laski 20 prosenttia.
Lähes koko vuoden voimassaolleiden matkustusrajoitusten seurauksena useat yhtiön normaalit reitit olivat keskeytettynä maaliskuusta lähtien (Helsinki-Tukholma, Tallinna-Tukholma ja Riika-Tukholma). Myös yhtiön hotellit ja ravintolat olivat osittain tai kokonaan suljettuina.
Yhtiö pyrki tehostamaan toimintaansa aloittamalla liikennöinnin useilla väliaikaisilla reiteillä kesän aikana ja tekemällä erikoisristeilyjä kohteisiin, joihin matkustusrajoitukset sen sallivat. Syksyllä uusiakin reittejä jouduttiin jälleen keskeyttämään, kun matkustusrajoitukset astuivat jälleen voimaan.
Yhtiö teki vuoden 2020 aikana investointeja yhteensä 100,1 miljoonalla eurolla. Suurin osa investoinneista tehtiin yhtiön laivastoon, kun rakenteilla olevan LNG-käyttöisen MyStar-aluksen ennakkomaksut suoritettiin. Pienempi osa investoinneista kohdistui olemassa olevan laivaston energiatehokkuus- ja päästövähennyshankkeisiin. Vuonna 2020 investointeja tehtiin myös rahtikapasiteetin kasvattamiseen, kun yhtiö hankki rahtialus Sailorin.
Likviditeettipuskuriaan yhtiö kasvatti neuvottelemalla rahalaitosten kanssa ja konserni päätti vuoden 147,1 miljoonan euron likviditeettipuskurilla (128,9 milj. euroa vuonna 2019). Likviditeettiä vahvistettiin vuonna 2020 myös pidättäytymällä osingonjaosta.
Tallink-konsernin johtoryhmä on ehdottanut, että osinkoa ei makseta myöskään vuonna 2021.
Yhtiö joutui vuoden aikana toteuttamaan useita yhteistoimintaneuvotteluita, jotka sisälsivät lomautuksia, väliaikaisia työajan ja palkan vähennyksiä sekä irtisanomisia. Kaikilla yhtiön kotimarkkinoilla tapahtuneiden sopeutustoimien seurauksena työntekijöiden määrä koko konsernissa väheni vuoden 2020 aikana yli 3000 henkilöllä: 7240 työntekijästä 4237 työntekijään (joista noin 400 on tällä hetkellä äitiys- tai vanhempainvapaalla).
”Kriisin ansiosta Tallinkista on tullut kustannustehokkaampi”
– Jokainen Tallink-konsernin työntekijä on viimeisen 12 kuukauden aikana omalta osaltaan pyrkinyt hillitsemään kustannuksia, etsimään vaihtoehtoisia tulonlähteitä keskeytetyn ydinliiketoimintamme korvaamiseksi, turvaamaan maksuvalmiuttamme ja pysymään vahvana, kunnes virustilanne paranee ja ydintoimintamme voidaan jälleen käynnistää. Olemme joutuneet maksamaan korkean hinnan nykyisestä tilanteestamme, sillä olemme menettäneet yli kolmanneksen omistautuneista ja uskollisista työntekijöistämme. Toivomme, että voimme vielä joskus tulevaisuudessa saada ainakin osan irtisanotuista työntekijöistämme takaisin, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kommentoi yhtiön tulostiedotteessa.
– Olemme kiitollisia kaikille matkustajille, jotka matkustivat laivoillamme vuonna 2020, sekä kaikille 4050 yhteistyökumppanillemme yhteistyöstä ja ratkaisujen löytämisestä ennennäkemättömässä ajassa. Olemme kiitollisia myös eri maiden hallituksille sekä hyville kumppaneille rahoitusalalla, jotka ovat tukeneet meitä. Kiitämme myös sijoittajiamme, asiakkaitamme ja työntekijöitämme, jotka edelleen uskovat meihin ja tulevaisuuteen.
– Saamallamme tuella ja tiimiemme valtavalla ponnistelulla yhtiömme on kriisistä huolimatta pystynyt ylläpitämään liiketoimintaa ja kehittämään uusia liiketoiminnan osa-alueita, kuten verkkokauppaamme, sekä luomaan uusia reittejä ja erikoisristeilyjä. Kriisin ansiosta Tallinkista on tullut kustannustehokkaampi, mikä toivottavasti auttaa meitä toipumaan kriisistä nopeammin.
Teksti: Vaula Aunola
Lisää aiheesta:
Tallinkin uuden shuttle-aluksen köli laskettiin Rauman telakalla
Tallinkin uuden MyStar-matkustaja-autolautan tuotanto aloitettiin Rauman telakalla