18.09.2020

Tallinkin uuden shuttle-aluksen köli laskettiin Rauman telakalla

RMC:n Rauman telakalla Tallinkin shuttle-aluksen työt etenevät suunnitellusti. MyStarin köli laskettiin tänään ja aluksen on määrä valmistua vuoden 2022 alkupuolella

MyStarin ensimmäinen kölilohko laskettiin tänään Rauman telakan rakennusaltaaseen.  Havainnekuva: Tallink

Tallinkin tilaaman Rauma Marine Constructionsin uudisrakennuksen MyStarin köli laskettiin tänään 18. syyskuuta. Rauman telakalla 270 tonnia painavan kölin alle laitettiin perinteisinä onnenlantteina suomalaisia ja virolaisia euron kolikoita.

MyStarin rakentaminen käynnistyi huhtikuussa 2020 ja aluksen on määrä valmistua vuoden 2022 alkupuolella, minkä jälkeen se liikennöi Tallinnan ja Helsingin välillä.

Kyseessä on noin 250 miljoonan euron projekti, jonka rakentamisvaiheen työllisyysvaikutuksen arvioidaan olevan noin 1 500 henkilötyövuotta.

– Globaalista taloustilanteesta ja koronapandemiasta huolimatta voimme iloksemme kertoa, että Rauman telakalla tuotanto on pysynyt käynnissä ja laivojen rakentaminen on jatkunut. Koronapandemian ollessa edelleen käynnissä emme voi vielä arvioida sen lopullisia vaikutuksia telakan toimintaan. Olemme kuitenkin luottavaisia, että toiminta jatkuu suunnitellusti, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo yhtiön tiedotteessa.

Myös päälaitteiden toimitukset telakalle etenevät aikataulussaan. Kesällä testattiin aluksen pääkoneet, ja generaattorien testaukset saatiin päätökseen elokuussa.

– Nyt on tärkeää katsoa sekä lähitulevaisuuteen että hieman pitemmälle ja jatkaa tämänkaltaisten avainprojektien viemistä eteenpäin. Avainprojektien ansiosta laivaliikenne on tulevaisuudessa yhä ympäristöystävällisempää, tehokkaampaa ja vastuullisempaa, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

– Olemme iloisia ja ylpeitä, että MyStar-projektin myötä voimme olla mukana ylläpitämässä Suomen rikasta laivanrakentamisen perinnettä. Nyt jos koskaan on tärkeää, että laiva voidaan rakentaa aivan naapurissa eli Suomessa. Täten voimme tukea työllisyyttä niin Suomessa kuin Virossakin, pitää Suomen pitkäikäisen meriteollisuuden rattaat pyörimässä sekä tukea koko Itämeren alueen taloutta, Nõgene toteaa.

Rakentamisen seuraava virstanpylväs on aluksen vesillelasku kesällä 2021.

teksti: Vaula Aunola

Lisää aiheesta:

Tallinkin uuden MyStar-matkustaja-autolautan tuotanto aloitettiin Rauman telakalla

Tallink laajentaa sopeuttamistoimiaan – irtisanomisia Virossa ja Latviassa, suomalaisten lomautukset riippuvaisia täysin tukipaketeista

Tallink seilaa tappiolla – koronatuki apunaan

 

Jaa artikkeli