Viking Line konsernin liikevaihto kasvoi viime vuoteen verrattuna 13,3 prosenttia ja oli 226,3 miljoonaa euroa kaudella 1.1.–30.6.2023 (199,8 milj. euroa 1.1.–30.6.2022). Liiketulos oli 17,1 miljoonaa euroa (–8,0 milj. euroa). Tällä kaudella myytiin Rosella, ja kaupalla oli 8,6 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.
Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat 14,7 prosenttia 201,1 miljoonaan euroon (175,2 milj. euroa). Rahtitoiminnan tuotot olivat 23,6 miljoonaa euroa (23,2 milj. euroa) ja muut tuotot 1,6 miljoonaa euroa (1,4 milj. euroa). Myyntikate oli 172,4 miljoonaa euroa (151,7 milj. euroa).
Käyttökulut vähenivät 3,0 prosenttia 150,7 miljoonaan euroon (155,4 milj. euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 5,4 prosenttia eli 2,7 miljoonaa euroa, kun taas liiketoiminnan muut kulut vähenivät 7,1 prosenttia eli 7,4 miljoonaa euroa. Käyttökulujen väheneminen johtuu polttoainekustannusten pienenemisestä 27,5 prosentilla eli 11,7 miljoonalla eurolla.
Yhtiö nosti toimintavuoden 2023 tulosnäkymiä: ”Edellyttäen, että energian hinnat säilyvät nykyisellä tasolla, Viking Linen hallitus arvioi tuloksen ennen veroja olevan huomattavasti edellisvuotta parempi.” Kesäkuussa yhtiä arvioi vuoden ensimmäisen kvartaalin perusteella tuloksen ennen veroja olevan edellisvuotta parempi.
Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli raportointikauden aikana 2 185 843 matkustajaa (1 875 706). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 34,8 prosenttia (35,4 %).
Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 64 872 yksikkökuormaa (59 522). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,9 prosenttia (14,5 %).
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 138 henkilöä (2 035), joista emoyhtiössä 1 611 (1 547). Maissa työskenteli 469 henkilöä (434) ja merellä 1 669 henkilöä (1 601). Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS:llä työskenteli keskimäärin 65 (166) vuokratyönantajan palveluksessa olevaa henkilöä. Aluksen siirryttyä Suomen lipun alle 6. maaliskuuta 2023 sillä työskentelee konsernin omaa henkilökuntaa.

Odotukset ylittyivät
– Vuoden alkupuolisko on sujunut odotuksia paremmin, kohentaen koko vuoden ennustetta. Matkustaja- ja rahtimäärät ovat kasvaneet edelleen, vähemmistä aluksista huolimatta, ja suunniteltu hintataso on saavutettu. Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet asteittain, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa, toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa yhtiön tulostiedotteessa.
Rosella myytiin ja toimitettiin kreikkalaiselle ostajalle 17. tammikuuta.
– Kaupan myyntivoitto vahvistaa puolivuotiskauden tulosta. Viking XPRS siirrettiin Suomen lipun alle maaliskuussa 2023. Tämän seurauksena Rosellan laivahenkilöstö voitiin siirtää varustamon muille aluksille, kun taas maahenkilöstön kanssa käytiin muutosneuvotteluja maaorganisaation mukauttamiseksi alusten myynnin jälkeiseen tilanteeseen. Näistä toimista huolimatta henkilöstö on tehnyt erinomaista työtä ja vaikuttanut positiivisesti puolivuotiskauden tulokseen.
Rosellan myynti merkitsi Viking Linen liikennöinnin päättymistä Maarianhaminan ja Kapellskärin välisellä lyhyellä reitillä.
– Nähtävissä on, että osa tämän reitin matkustajista on päättänyt matkustaa muilla aluksillamme Tukholmasta Ahvenanmaalle.
– Käyttöaste on ollut hyvä kaikilla aluksilla. Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä liikennöivillä Viking Gracella ja uudella Viking Glorylla on ollut runsaasti matkustajia. Markkinaosuutemme tällä reitillä oli yli 73 prosenttia vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Yhteenvetona voin todeta, että vuoden 2023 ensimmäinen puolisko on ollut erittäin vahva, vaikka Rosellan myynnin vaikutus tulokseen jätettäisiin huomiotta.
Saaripoikkeus ja uusi kumppanuus
– Vuodesta 2024 lähtien toimintamme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä meille aiheutuu lisäkustannuksia, joita voimme keskipitkällä aikavälillä vain osittain kompensoida jatkamalla energiatehokkuustyötä. Riittävästi saatavilla olevia ja kaupallisesti perusteltuja fossiilittomia polttoaineita ei ole.
– Päästökauppajärjestelmän määräaikaisen saaripoikkeuksen käyttöönotto Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliselle liikenteelle olisi siksi perusteltua, kun siirtymä fossiilittomiin polttoaineisiin ei ohjaudu päästöoikeuksien kustannusten vaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuuden mukaan. Emme aio tinkiä liikenteemme päästövähennystavoitteista kun saaripoikkeus otetaan käyttöön, vaan päinvastoin kohdentaa koituneet kustannussäästöt edelleen jatkuvaan työhön fossiilittomien polttoaineiden siirtymään sekä paranevaan energiatehokkuuteen.
– Olemme hyvin iloisia, että olemme myös voineet kertoa myös yhteistyösuunnitelmistamme Gotlandsbolagetin kanssa. Näemme suuria mahdollisuuksia tässä yhteistyössä.
Elokuussa Viking Line ja Gotlandsbolaget ilmoittivat perustavat yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä M/S Birka Stockholmilla Tukholmasta Maarianhaminaan ja Tukholmasta Maarianhaminan kautta Visbyhyn. Gotlandsbolaget osti maaliskuussa 2023 M/S Birka Stockholmin 38 miljoonan euron kauppahinnalla ja on nyt sopinut myyvänsä 50 prosenttia aluksesta Viking Linelle 19 miljoonalla eurolla. Liikenne on tarkoitus aloittaa keväällä 2024.
Vaula Aunola
Lisää aiheesta:
Viking Line ja Gotlandsbolaget muodostavat yhteisyrityksen
Suomen lippu nousi Viking XPRS:n perään