Viking Line julkaisi tänään lopulliset tilinpäätöstietonsa.
Konsernin viime vuoden liikevaihto laski 188,8 miljoonaan euroon vuodentakaisen vertailujakson 496,4 miljoonasta eurosta. Laivayhtiön tulos ennen veroja jäi -52,9 miljoonaa euroa tappiolle. (13,6 Meur (2019).
Vuonna 2020 matkustajatoiminnan tuotot olivat 148,2 miljoonaa euroa (448,4 Meur/2019) ja rahtitoiminnan tuotot 38,8 miljoonaa euroa (45,6 Meur/2019). Myyntikate oli 137,9 miljoonaa euroa (363,3 Meur/2019).
Koronavuonna käyttökulut vähenivät 41,1 prosenttia jääden 189,4 miljoonaan euroon (321,7 Meur/2019). Polttoainekulut vähenivät 33,7 prosenttia laskien 31,2 miljoonaan euroon (47,0 Meur/2019).
Viking Linen investointien arvo oli viime vuonna 15,0 miljoonaa euroa (29,9 Meur). Investoinneista 7,4 miljoonaa euroa kohdistui uuden aluksen Viking Gloryn rakentamiseen Kiinassa. Alus toimitetaan arvion mukaan vuoden 2021 lopussa. Toimitus tulee siis myöhästymään alkuperäisestä aikataulusta.
Vuoden 2020 lopussa konsernin palveluksessa oli yhteensä 2 156 henkilöä (2 810), joista 1 693 henkilöä (2 198) asui Suomessa. Ruotsissa asuvien työntekijöiden määrä oli 354 henkilöä (507). Virossa asui 100 (91) ja muissa maissa 9 henkilöä (14).
Viking Line ei anna tulosennustetta vuodelle 2021 edelleen epävarmojen näkymien takia.
”Covid-19-pandemia on vaikuttanut Viking Linen tulokseen ja maksuvalmiuteen huomattavasti vuonna 2020, ja negatiivinen vaikutus jatkuu. Epävarmuus viranomaisten vaatimuksista, tuista, rokotusohjelmien vaikutuksista ja niihin liittyvistä matkustajaliikenteen rajoituksista sekä markkinoiden kysynnästä tulee vaikuttamaan Viking Linen toimintaan, tulokseen ja taloudelliseen asemaan.”
Neljän miljoonan matkustajan kato
Toimitusjohtaja Jan Hanses totesi tulostiedotteessa konsernin menettäneen koronavuonna neljä miljoonaa matkustajaa.
– Lyhyessä ajassa kävi selville, että periaatteessa kaikki tuotot olivat hävinneet, mutta suuri osa kustannuksista oli edelleen jäljellä.
Vain konsernin rahtiliikenne toimi normaalisti.
– Tämän vuoksi pyrimme vuoden aikana vähentämään kustannuksia niin paljon kuin mahdollista. Huhtikuun alussa toteutimme lomautustoimenpiteitä, joilla oli Suomessa nopea vaikutus, sillä lomautuksiin voitiin soveltaa lyhennettyjä ilmoitus- ja
neuvotteluaikoja. Ruotsissa ja Virossa vaikutukset olivat hitaampia ja rajallisempia.
Tappioita pystyttiin vähentämään myös valtion tukitoimenpiteiden ansiosta, pääasiassa Suomessa Huoltovarmuuskeskuksen ja Traficomin tukitoimilla.
– Myös Ruotsin myöntämä tuki lyhytaikaisiin lomautuksiin ja Viron erilaiset tukitoimenpiteet auttoivat tilannetta.
Maksuvalmius talvella 2020–2021 turvattiin valtion takaamilla 38,7 miljoonan euron likviditeettilainoilla.
– Lisäksi Finnveralta ja Suomen Vientiluotolta saatiin lykkäystä lainanlyhennyksiin.
Haverit eivät heikentäneet merkittävästi tulosta
Syksyllä 2020 konsernille sattui kaksi haveria, kun Amorella ajoi karille Ahvenanmaan saaristossa syyskuussa ja Viking Grace lähellä Maarianhaminaa marraskuussa. Karilleajosta aiheutui vahinkoa vain aluksille, lähinnä Amorellalle.
– Gabriella korvasi alukset niiden ollessa korjattavana, minkä vuoksi tulosvaikutus oli vähäistä. Samalla tehtiin suunnitellut vuositelakoinnit.
Matkustajien turvallisuuteen liittyvät kysymykset olivat keskeisellä sijalla vuoden aikana.
– Keväällä päätimme hankkia kolmannen osapuolen arvioinnin tautien ehkäisemiseksi tekemämme työn laadun varmistamiseksi. Arvioinnin suoritti luokituslaitos DNV GL (Det Norske Veritas Germanischer Lloyd), joka myönsi meille My Care -menetelmän mukaisen verifioinnin ensimmäisenä varustamona maailmassa.

teksti: Vaula Aunola
Lisää aiheesta:
Viking Linen Kiinassa rakennettava alus laskettu vesille
Viking Line kommentoi poikkeuksellista vuotta
Viking Line on maailman ensimmäinen covid-19:n hallinnasta DNV GL:n toimesta verifioitu varustamo