08.05.2020

HMM Algeciras valmistui onnettomien tähtien alla

Maailman suurimman konttilaivan titteli kuuluu nyt virallisesti jätille nimeltä HMM Algeciras. Daewoon telakalta luovutettu lähes 24 000 teun mammutti on ensimmäinen korealaisen HMM-varustamon tilaamasta tusinan aluksen sarjasta.

Uudisrakennus kastettiin yksityistilaisuudessa DSME:n (Daewoo Shipbuilding and Engineering) telakalla Etelä-Koreassa 23. huhtikuuta. HMM Algecirasin strategiset mitat ovat pituus 399,9 metriä ja leveys 61 metriä. Laskennallinen kuljetuskapasiteetti on 23 964 teun verran kontteja, mikä tekee siitä maailman suurimman konttialuksen.

Ennen HMM Algecirasin valmistumista maailman suurimman konttilaivan titteliä piti hallussaan lähes samankokoinen MSC Gülsün, joka valmistui viime heinäkuun alussa Samsung Heavyn telakalta Koreassa.

Isot urakat jyvitetty Koreassa kolmen kesken

HMM Algeciras tilattiin syyskuussa 2018 osana 20 ultrakokoisen konttilaivan sarjaa, jonka rakennustyöt on jaettu Etelä-Korean laivanrakennuksen ”kolmen suuren sisaruksen” eli DSME:n, Hyundai Heavy Industriesin ja Samsung Heavy Industriesin kesken.

Algeciras-luokan konttijäteistä seitsemän rakentaa DSME ja viisi Samsung Heavy eli SMI:n telakka. Kaikki kaksitoista alusta on suunniteltu luovutettaviksi tämän vuoden aikana.

Loput kahdeksan ultrakokoista alusta toimittaa HHI. Nämä alukset ovat ´hieman´ pienempiä eli 16 000 teun laivoja. Hyundai Heavyn rakentamat laivat luovutetaan viimeistään vuoden 2021 toisella neljänneksellä.

HMM Algeciras aloittaa liikennöinnin THE Alliancen Kaukoidän ja Europan välisellä FE4-reitillä. Euroopan päässä alus käy Rotterdamin, Hampurin, Antwerpenin ja Lontoon satamissa.

HMM on entinen Hyundai Merchant Marine

Aluksen luovutus ei osunut aivan parhaaseen aikaan, sillä koronaviruksen aiheuttama pandemia on vähentänyt maailmankaupan konttiliikennettä rajusti. Juuri nykyisistä vaikeista ajoista huolimatta kastetilaisuudessa läsnä ollut Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in pitää aluksen valmistumista sitäkin merkittävämpänä asiana.

– Onnittelen HMM:n rohkeaa päätöstä rakennuttaa maailman eräs teknologisesti edistyneimmistä konttilaivoista näinä haastavina aikoina. Toivotan varustamolle menestystä merenkulkualan kovassa kilpailussa, presidentti totesi puheessaan.

HMM liittyi varustamoiden yhteenliittymä THE Alliancen täydeksi jäseneksi 1. huhtikuuta tänä vuonna. THE Alliancen muut jäsenet ovat Ocean Network Express (ONE), Hapag-Lloyd ja Yang Ming.

Samaan aikaan eli viime aprillipäivänä korealaisvarustamo muutti myös virallisesti nimensä. HMM Corporation tunnettiin aiemmin nimellä Hyundai Merchant Marine Corporation, nettisaitti gCaptain kirjoittaa.

HMM:n edeltäjä eli Hyundai Merchant Marine puolestaan kävi vararikon partaalla vuonna 2016. Tuolloin asiantuntijat arvioivat, että varustamo ei olisi ikinä selvinnyt tukalasta tilanteesta ilman Etelä-Korean valtion kattavia tukitoimia.

Teksti: Markku Pervilä


Ever Given // Suezin kanavan jumi jatkuu: sääennuste varoitti tuulista – matkaa päätettiin silti jatkaa


Kiinnostaako merenkulku? – Tilaa Navigator-lehden uutiskirje

Jaa artikkeli