08.07.2019

MSC Gülsün on maailman suurin konttialus

Samsung Heavy Industries luovutti heinäkuun alussa maailman suurimman konttialuksen, 23 000 teun MSC Gülsünin. Alus on ensimmäinen konttilaiva, joka kykenee lastaamaan 24 konttia riviin. Tämän takia se pystyy kuljettamaan jopa 1 500 konttia enemmän kuin tähän asti suurimmat kilpakumppanit.

MSC Gülsün on 400 metriä pitkä ja 61,5 metriä leveä mega-alus. Laiva on ensimmäinen kaikkiaan 11 samanlaisen jätin sarjasta, jotka sveitsiläisvarustamo MSC eli Mediterranean Shipping Company on tilannut korealaistelakalta. Koko katras toimitetaan seuraavien yhdeksän kuukauden kuluessa.

MSC Gülsün alkaa liikennöidä 8. heinäkuuta MSC:n ja sen 2M -allianssikumppanin, tanskalaisen Maersk Linen yhdessä operoimalla Silk/AE10 -reitillä eli Xingangista Pohjois-Eurooppaan.

Konttialusten koot jatkavat kasvuaan

Viime vuosina konttialusten ennätyksiä on rikottu tiuhaan tahtiin. Vuonna 2017 päästiin 20 000 teun rajapyykin yli ja nykyään korealaisvarustamo HMM (Hyundai Merchant Marine) on tilannut 12 kappaletta 23 000 teun aluksia, joiden toimitukset alkavat vuoden 2020 toisella neljänneksellä. HMM:n uudisrakennukset kilpailevat MSC:n laivakatraan kanssa maailman suurimpien konttijättien tittelistä.

Singaporessa toimiva konttiliikenteen konsultti Andy Lane muistelee 13 vuotta sitten tapahtunutta 14 770 teun m/s Emma Maerskin toimitusta. Vuonna 2006 Emma Maersk oli maailman suurin konttilaiva.

– Emma Maersk on vain kolme metriä lyhyempi kuin m/s MSC Gülsün, mutta Emma Maerskille mahtui leveyssuunnassa vain 21 konttiriviä ja sen konttipinot olivat matalampia. MSC Gülsün tarvitsee linjansa rotaation aikana neljä päivää pidemmän ajan satamassa kuin Emma Maersk. Tämä voi johtua pidemmästä matka-ajasta tai nopeammasta ajosta, Lane pohtii.

 

Jaa artikkeli
Stena Banneri