Maanantaina kello 15 Suezin kanavahallinnon puheenjohtaja Osama Rabie kertoi laivaliikenteen käynnistyneen jälleen. Kanavalla poikkiteloin maannut Ever Given saatiin kuuden päivän jälkeen liikkeelle.
Suezin kanavahallinto (SCA) kertoi lehdistötilaisuudessaan, että viime viikon tiistaina kanavalla tuulennopeus oli noin 40 solmua tunnissa. Tuulta ei silti pidetä ainona syynä Ever Givenin jumiutumiseen. Tutkimuksissa tullaan selvittämään aluksen kulkemiseen vaikuttavat mahdolliset tekniset ongelmat ja inhimillisen erehdyksen mahdollisuus.
Viime viikon tiistaina raportoitiin myös mahdollisista sähkökatkoksista Ever Givenillä. Näitä tietoja ei ole pystytty vahvistamaan ja laivan omistava japanilainen Shoei Kisen kiistää ne.
Executives of Shoei Kisen, the Japanese owner of the containership blocking the Suez Canal, apologized for the disruption at a press conference on March 26.
Kauanko kestää?
Ever Givenin vapautumista on odottanut päiviä yli 350 alusta, mikä aloittaa seuraavan haasteen Ever Givenin saagassa. Kanavan läpi kulkee yleensä päivässä noin 50 alusta.
Tilastojen mukaan noin 12 prosenttia maailmankaupasta, miljoona tynnyriä öljyä ja noin kahdeksan prosenttia maakaasusta kulkee kanavan läpi päivittäin.
New York Timesin artikkelissa merialan analyytikot ennustavat liikenteen normalisoitumisen vievän useita päiviä.
Kallis jumi
Ever Givenin mukana pysähtyivät myös sen kantamien 18 tuhannen kontin matka. Aluksen maksimilasti on 20 tuhatta kontttia.
BBC raportoi Ever Givenin onnettomuuden pysäyttäneen maailmankauppaa noin 11,2 biljoonan euron edestä per päivä.
Odottavista aluksista osa päätti kiertää kanavan Etelä-Afrikan kautta. BBC:n laskelmien mukaan kiertoreitin kulkeminen maksaa aluksille noin 22 tuhatta euroa päivässä polttoainekustannuksina.
Suezin kanavahallinnon puheenjohtaja Osama Rabie totesi liikenteen pysähtymisen maksaneen noin 11-12 miljoonaa euroa päivässä.
Moodys sijoittajapalvelun mukaan kanavan tulot kattavat tällä hetkellä, koronapandemian keskellä noin kaksi prosenttia Egyptin bruttokansantuotteesta.
Teksti: Vaula Aunola
Lisää aiheesta: