14.02.2020

Wasalinen uuden matkustaja-autolautan köli laskettiin Rauman telakalla

Aurora Botniasta tulee maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka täyttää Clean Design -luokkamerkin. Alukseen tulee hybridijärjestelmä ja matkustaja-autolautoissa ”ei niin tavanomainen” sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä. Aluksesta tulee ympäristöystävällisin tällä hetkellä rakenteilla olevista isoista matkustaja-autolautoista ja sen kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

Uuden aluksen neljä Wärtsilän toimittamaa pääkonetta toimivat sekä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) että biokaasulla. Kuva: RMC

Rauman telakalla juhlistettiin perinteisin menoin Rauma Marine Constructionsin uudisrakennuksen, NB6002, Wasalinen uuden matkustaja-autolautan kölinlaskua torstaina 13. helmikuuta.

Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan omistaman Kvarken Linkin tilaama luokkansa ympäristöystävällisin alus valmistuu keväällä 2021, minkä jälkeen se liikennöi Vaasan ja Uumajan välillä korvaten Wasa Expressin.

Aluksen matkustajakapasiteetti on 800 matkustajaa, ja siinä on 1500 kaistametriä lastikapasiteettia rekoille.

Aluksen rakentamisvaiheen työllisyysvaikutus on noin 800 henkilötyövuotta. Kyseessä on noin 120 miljoonan euron projekti.

Aluksen ensimmäinen 210 tonnia painava kölilohko laskettiin Rauman telakan rakennusaltaaseen. Sen alle laitetettiin laskun yhteydessä ruotsalaisia ja suomalaisia kolikoita.

Rakentaminen käynnistyi syyskuussa 2019. Seuraava virstanpylväs on vesillelasku, joka on syksyllä 2020.

Luokkansa ympäristöystävällisin alus

Aurora Botnia on maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka tulee täyttämään Clean Design -luokkamerkin. Alukseen tulee hybridijärjestelmä ja matkustaja-autolautoissa ”ei niin tavanomainen” sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä. Aluksesta tulee ympäristöystävällisin tällä hetkellä rakenteilla olevista isoista matkustaja-autolautoista.

Uuden aluksen neljä Wärtsilän toimittamaa pääkonetta toimivat sekä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) että biokaasulla. Uuden tekniikan ansiosta päästöt laskevat huomattavasti Merenkurkussa nyt liikennöivään alukseen verrattuna. Aluksessa voidaan hyödyntää Vaasassa kierrätysmateriaaleista tuotettua biokaasua, ja liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä.

– RMC haluaa olla kehityksen kärjessä tuottamassa kokonaisratkaisuja, joissa hyödynnetään uusimpia teknologioita, mikä tarkoittaa muun muassa Clean Design -luokkamerkkiä. Tätä vasten olemme aloittaneet myös Aalto-yliopiston kanssa tutkimus- ja kehitysyhteistyön, Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo yhtiön tiedotteessa.

– Olen todella ylpeä, että saavutamme tämän uuden virstanpylvään. Kölinlasku on tapahtuma, jota olemme odottaneet pitkään. Nyt näemme, kun vuosien suunnitelmat alkavat näkyä konkreettisesti. Täsä maailman ympäristöystävällisimmässä matkustaja-autolautassa on kotimaisuusaste yli 80 prosenttia ja laivassa on uusinta ympäristöystävällisintä tekniikkaa mitä maailmalta löytyy, Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kommentoi.

– On todella hienoa, että olemme mukana tällaisessa ainutlaatuisessa projektissa. Laivamme on näyteikkuna koko laivanrakennusklusterille maailmassa, sekä kouluesimerkki siitä, mitä yhteistyöllä voi saada aikaan, Peter Ståhlberg jatkaa.

Teksti: Vaula Aunola

Jaa artikkeli