Telakalla yhä noudatettavien koronarajoitusten vuoksi tilaisuus oli pienimuotoinen ja siihen osallistuivat Royal Caribbeanin ja Meyer Turun johtajat ja projektiryhmät.
Kölinlaskulla ja siihen liittyvällä seremonialla on pitkät perinteet. Meyer Turun telakalla nosturi laski massiivisen teräslohkon rakennusaltaan pohjalle pukkien varaan merkiksi aluksen rungon koonnin aloittamisesta. Teräslohkon alle jäivät laivan tilaajan ja rakentajan edustajien sinne hetkeä ennen asettamat kolikot. Antiikin Rooman ajoista tällaiset onnenkolikot ovat seilanneet laivojen mukana tuoden niille suojelusta.
– Tämä on suuri hetki Meyer Turulle. Icon of the Seas on merkittävä askel siinä kehityksessä, joka vie Meyer Turkua ja koko teollisuutta kohti vastuullisempaa tulevaisuutta. Aluksessa polttoaineena käytettävä nesteytetty maakaasu yhdistettynä mm. maasähköliitäntään ja hukkalämmön talteenottojärjestelmiin tekee siitä ympäristöasioissa luksusristeilijöiden edelläkävijän. Olen myös erityisen ylpeä siitä, miten määrätietoisesti olemme kaikkien telakan huippuammattilaisten voimin pystyneet rakentamaan tätä täysin uudenlaista alusta huolimatta globaalin toimintaympäristön haasteista, sanoo toimitusjohtaja Tim Meyer.
Royal Caribbean Internationalin toimitusjohtaja Michael Bayley kertoo:
– Viisi vuotta sitten aloimme haaveilla tästä aluksesta, ja nyt seikkailun seuraava vaihe on alkamassa. Icon of the Seas mullistaa pelin hengen risteilymarkkinoilla. Paljastamme myöhemmin tänä vuonna lisää alukseen liittyviä ominaisuuksia, jotka tulevat muuttamaan ihmisten käsityksen risteilylomista.
