15.06.2020

Mitsubishi neuvottelee Mitsuin telakoista

Keskenään kilpailevat keiretsut neuvottelevat Japanissa uudesta telakkafuusiosta, jossa Mitsubishi Heavy Industries ostattelee Mitsui E&S:n laivanrakennusyksikköä. MHI:n tarkoitus on päästä sopimukseen Mitsuin telakoiden ostamisesta tänä vuonna ja toteuttaa kaupat ensi vuoden neljännellä neljänneksellä.

Japanissa suuresta telakkaliitosta on huhuiltu jo viime marraskuusta lähtien, kun Mitsui ja Mitsubishi kertoivat neuvotteluistaan Nikkein pörssivalvojille. Osapuolet haluavat vahvistaa Japanin telakoiden kilpailukykyä tilanteessa, jossa laivanrakennus konsolidoituu muissakin maissa. Tarkkailijoiden mukaan Mitsuin ja Mitsubishin liiton ytimessä ovat merivoimien hankinnat eli sotalaivat ja asejärjestelmät.

Mitsubishi Heavy vahvisti neuvottelut viime viikolla, Reuters kirjoittaa. MHI:n mukaan se on erityisen kiinnostunut Mitsui E&S:n vahvuuksista Japanin puolustusministeriön alushankinnoissa.

Vaikeuksissa ponnisteleva Mitsui E&S on tehnyt tappioita kolme viimeistä vuotta. Päättyneellä tilikaudella laivanrakennusyksikön liikevaihto supistui lähes 40 prosenttia edellisestä tilivuodesta. Mitsui ratkoo ongelmiaan myymällä pienempiä yksiköitään ja maaliskuussa se myi Mitsui E&S Plant Engineering -liiketoiminnot JFE Engineeringille.

Mitsubishi Heavy Industries ja Mitsui E&S ovat kilpailevien keiretsujen jäseniä. Japanissa keiretsut ovat suuryritysten epävirallisia liittoumia eli konglomeraatteja. Keiretsuun kuuluu usein pankki, vakuutusyhtiö, eri alojen teollisuutta sekä kauppaketjuja.

Mitsui E&S teki jo 2013 yrityksen liittoutua Kawasaki Heavy Industriesin kanssa, mutta tuolloin telakoiden liitosta ei tullut mitään, Marex kirjoittaa.

Laivanrakennus keskittyy kovina aikoina

Merialan tutkimusyhtiö Clarksons ennustaa laivanrakennusalalle vaikeita aikoja pandemian supistaessa uudisrakennusten tilauksia etenkin pienillä ja keskikoisilla telakoilla. Samaan aikaan suuret kasvavat entistä isommiksi, kuten on nähty kiinalaisten valtionyhtiöiden CSSC:n ja CSIC:n fuusioituessa maailman suurimmaksi laivanrakennusyhtiöksi.

Myös Etelä-Koreassa Hyundai Heavy Industries ja Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering hivuttautuvat pikku hiljaa kohti läheisempää yhteistoimintaa, jota varsinkin EU:n kilpailuviranomaiset tarkkailevat silmä kovana.

Jaa artikkeli