MOLin mukaan yritykset tutkivat useampia runkomuotoja alukselle, jonka kokonaisrahtikapasiteetti on noin 50 000 kuutiometriä. Myös erilaisia säiliöpaineasetuksia tarkasteltiin.
Yritykset yrittävät löytää mallin, josta voisi lähitulevaisuudessa tulla valtavirtaa laivanrakennusalan nestemäisen hiilidioksidin markkinoille.
MOLin mukaan LCO2-aluksilla tulee olemaan tärkeä rooli hiilidioksidin talteenotossa, käytössä ja varastoinnissa. Nämä ovat tärkeitä keinoja hiilineutraaliuteen pääsemiseksi.
Laivanvarustaja haluaa vastata asiakkaiden tarpeisiin nopeuttamalla pyrkimystään suuremman LCO2-aluksen toteuttamiseksi ja kehittääkseen erilaisia laivatyyppejä. Lisäksi se pyrkii kasvattamaan operationaalista tietoaan LCO2-kuljetuksesta.
MOLin tavoitteena on nollata kasvihuonekaasupäästönsä vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö aloitti siirtymisen hiilidioksiditoimialalle vuoden 2020 lopulla.
Siirtyminen kuljetuksiin tapahtui tämän vuoden maaliskuussa, kun MOL osti osuuden norjalaisesta Larvik Shippingistä. Norjalaisyhtiö on omistanut teollisia LO2-aluksia Euroopassa yli 30 vuotta.
Tokion pörssin listaama laivanvarustamo totesi aikanaan, että hiilidioksidin talteenoton, käytön ja varastoinnin kasvun myötä LCO2- valtamerikuljetusala oli matkalla merkittävään kasvuun.
Teksti Tomi Kangasniemi