20.09.2020

MyStarin köli laskettiin Raumalla – Tallink luottaa LNG:n kilpailuetuun

Tallinkin MyStarin köli laskettiin perjantaina Rauman telakalla. Kölinlasku-seremoniassa kölin alle laitettiin suomalaiset ja virolaiset kolikot tuomaan onnea rakennusvaiheeseen ja tuleville risteilyille.

MyStar will provide over 1500 person-years of employment for the shipyard.

MyStar tulee operoimaan Helsingin ja Tallinnan välillä, ja se on suurin Rauma Marine Constructionsin telakalla rakennettu alus.

– MyStar on kooltaan tuplat verrattuna Wasalinen Aurora Botniaan, ja alus edellytti meiltä nostokapasiteetin kasvattamista. Olemme tyytyväisiä, että päälaitteiden toimitukset telakalle ovat edenneet aikataulussaan, ja generaattorien testaukset onnistuivat, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.



RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa asettaa onnea tuovat kolikot MyStarin kölin alle.

Tallink Gruppin mukaan MyStar tulee olemaan Itämeren ympäristöystävällisimpiä aluksia. Laivassa on kaksoispolttoaineratkaisu, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Edistyksellinen ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella.

– Nyt on tärkeää katsoa sekä lähitulevaisuuteen että hieman pitemmälle ja jatkaa tämänkaltaisten avainprojektien viemistä eteenpäin. Avainprojektien ansiosta laivaliikenne on tulevaisuudessa yhä ympäristöystävällisempää, tehokkaampaa ja vastuullisempaa, tiivistää Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.


– MyStarin pääpolttoaine on kaasu, ja meille on etua siitä, että kilpailijoilla ei ole reitillä tällaista alusta. Haluamme käyttää parasta tekniikkaa ja tuoda vihreän ajattelun uudelle tasolle, lisää MyStarin projektipäällikkö Andres Lepik Tallinkilta.


Jyrki Heinimaan mukaan LNG:stä näyttää nyt tulleen risteilijöiden uusi normaali. Tämä on kuitenkin vain yksi kehitysvaihe.

– Energiamuoto on iso kysymys nyt ja lähitulevaisuudessa, kun yhtiöt etsivät fossiilivapaita ratkaisuja. LNG on nyt hyvin suosittu, mutta uskon tämän olevan väliaikaista. 


Heinimaa luottaa siihen, että koronapandemiasta huolimatta MyStarin tuotantoa Raumalla voidaan jatkaa entiseen malliin.

– Pandemian ollessa käynnissä emme vielä voi arvioida sen lopullisia vaikutuksia telakan toimintaan. Olemme kuitenkin luottavaisia, että toiminta jatkuu suunnitellusti.

Myös Andres Lepik on luottavainen. Hän kiittelee matkailurajoitusten kevennyksiä Suomen ja Baltian maiden välillä.

– Nyt meillä on enemmän kokemusta tilanteen hoitamisesta. Olemme tyytyväisiä, jos ensi kesänä päästään takaisin normaaliin tilanteeseen.

MyStarin rakentaminen käynnistyi huhtikuussa, ja vesillelasku on suunniteltu kesälle 2021. Alus luovutetaan tilaajalle alkuvuodesta 2022. MyStarin rakentamisvaiheen työllisyysvaikutus on noin 1500 henkilötyövuotta, ja projektin arvo on noin 250 miljoonaa euroa.



MyStarin kölilohko painaa noin 270 tonnia.

Teksti: Tomi Kangasniemi


Jaa artikkeli