19.03.2021

Norjan hallitus näyttää vihreää valoa maailman ensimmäisen laivatunnelin rahoitukselle – rakennustyöt käynnistyvät ehkä jo tänä vuonna

“Tämä on iso päivä Norjan luoteisosassa”, liikenneministeri Knut Arild Hareide toteaa. Stadin niemimaan laivatunnelista on haaveiltu jo vuonna 1874.

Tunnelin kautta kulkiessaan alukset välttävä pitkälle avomerelle tunkeutuvan niemimaan kiertämisen. Kuva: Norjan rannikkovirasto.

Norjan hallitus kertoo varanneensa rahoituksen Stad Ship Tunnel -hankkeen käynnistämiseen. Hankkeesta on keskusteltu jo vuodesta 2013 alkaen.

Tämä tarkoittaa, että projekti toteutetaan. Tämä on iso päivä Norjan luoteisosassa, liikenneministeri Knut Arild Hareide sanoo liikenne- ja viestintäministeriön lehdistötiedotteessa. 

Hareiden mukaan Stad Ship Tunnel on tärkeä projekti Länsi-Norjalle.

Stad on yksi sääaltistuneimmista alueista Norjan rannikolla. Tunneli parantaa meriturvallisuutta. Hanke helpottaa myös nopeiden reittien perustamista ja tavaroiden siirtämistä maalta meriliikenteeseen, Hareide toteaa. 

Rakentaminen voi alkaa jo vuonna 2021

Norjan parlamentti ei ole vielä hyväksynyt hanketta. Tarvittavat hyväksynnät ja käynnistysrahoitus ovat kuitenkin jo olemassa, ja kansallinen kilpailuviranomainen uskoo, että rakentaminen on mahdollista aloittaa jo vuoden 2021 lopulla.

Stad Ship Tunnel -hankkeen aloittamisesta on laaja poliittinen yhteisymmärrys. Kun parlamentti hyväksyy sen, olemme enemmän kuin valmiita rakentamaan maailman ensimmäisen täysimittaisen laivatunnelin, Norjan rannikkoviraston pääjohtaja Einar Vik Arset sanoo. 

Havainnekuva tunnelista. Norjan rannikkovirasto.

Stad ship tunnelista tulee 1,7 kilometriä pitkä, 49 metriä korkea ja 36 metriä leveä. Se kulkee Stadin niemimaan läpi. Stadin niemimaa sijaitsee Norjan länsirannikolla ja tunnelin kautta kulkiessaan alukset välttävä pitkälle avomerelle tunkeutuvan niemimaan kiertämisen. 

Tunnelia suunniteltiin jo 1800-luvulla

Kuva: Norjan rannikkovirasto.

Stadin niemimaan laivatunnelista on haaveiltu jo vuodesta 1874. Silloin ajatus tunnelin rakentamisesta esitettiin ensimmäisen kerran Nordre Bergenhus Amtstidende -lehden artikkelissa. 

Vuonna 1985 käynnistettiin pilottiprojekti ja projektia varten perustettiin yritys, mutta Stad ship tunnel on ensimmäinen tarvittavan rahoituksen saanut hanke.

Teksti: Vaula Aunola

Lue myös:

Ever Given jättiläinen // Suezin kanavan jumi jatkuu: sääennuste varoitti tuulista – matkaa päätettiin silti jatkaa

Lue juttu: Vuonna 2021 maailman suurin konttialus on HMM Algeciras – listasimme 10 maailman merten jättiläistä


Kiinnostaako merenkulku? – Tilaa Navigator-lehden uutiskirje

Jaa artikkeli
Freja