SC Connector on 12 251 gt:n roro-alus, jolle asennetaan vielä vuoden loppuun mennessä kaksi Norsepowerin suurimman kokoluokan 35 metriä korkeaa ja viisi metriä leveää roottoripurjetta. Tuulivoiman ansiosta laivan päästöt vähenevät neljänneksen verran.
Toimitusjohtaja Tuomas Riski kuvaa maailman ensimmäistä kääntyvää Norsepower-laitetta täysin uudeksi tuotteeksi, joka perustuu entiselle keksinnölle.
– Huomasimme, että tällaiselle parannukselle oli varustamoissa tarvetta. Niinpä lisäsimme 35 metrin malleihin hydraulisesti kääntyvät saranalaitteet, ja keksintö oli valmis. Nyt asennettavia saranoituja laitteita on tarkoitus käyttää vain lähellä satamia, Riski kertoo.
Norjalainen Sea-Cargo on Norsepowerille uusi asiakas ja samalla ensimmäinen kääntyvät roottoripurjeet tilannut varustamo. Riski kertoo, että parhaillaan Norsepower käy neuvotteluja myös erään toisen varustamon kanssa vastaavan tuotteen toimituksista.
– Markkinat elävät kiinnostavaa vaihetta. Koronapandemiasta ja halpojen polttoaineiden ajasta huolimatta myös meriala kiinnittää nyt paljon enemmän huomiota päästöihin. Enää ei ajatella vain tuulienergian tuomia polttoainesäästöjä, vaan yhä enemmän pienentyviä päästöjä. Varustamoissa nähdään myös kestävästä kehityksestä saatavat rahalliset hyödyt, Rsiki sanoo ja uskoo IMO:n piirissä valmisteltavilla uusilla päästörajoituksilla olevan vaikutusta tähänkin asiaan.
Norsepowerin kunnianhimoisena tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä nousta roottoripurjeiden maailman markkinajohtajaksi ja kasvaa sadan miljoonan euron yritykseksi.