Nämä muutokset sisältävät laitteiden asennuksen sähkövirran vastaanottamiseksi maista kaapelin kautta. Tämä korvaa tuotantotasanteiden kaasuturbiinikäyttöisen sähköntuotannon ja vähentää siten ilmastojalanjälkeä. Lopullisen sopimuksen arvon uskotaan nousevan lähelle 300 miljoonaa euroa.
Tämä Troll-lauttoja koskeva sopimus seuraa hiljattain Equinorin tekemää päätöstä vastaavalla tavalla sähköistää Sleipner-lautta samalla kun uusi Johan Sverdrup tulee sähköistetyksi maista käsin (kuvassa).
Vuonna 2019 Equinor investointikumppaneineen teki päätöksen sähköistää myös Snorre- ja Gullfaks-lautat, joiden sähkö tuotetaan ympärille rakennettavan 88 MW kelluvan tuulipuiston avulla. Nyt alustavasti sovittu Aker Solutionsin työ käsittää suunnittelun, hankinnan, järjestelmien rakentamisen ja esivalmistuksen sekä asennuksen offshore-alustoille. Suunnittelu ja rakentaminen suoritetaan Aker Solutionsin toimistoissa Bergenissä ja telakalla Egersundissa. Sopimus on suoraa jatkoa ns. front-end engineering suunnittelutyölle (FEED), joka Aker Solutionsille myönnettiin tammikuussa 2020.
Uusi työ alkaa välittömästi, ja sen on määrä valmistua vuoden 2025 lopussa. Työn laajuus on noin 1000 henkilötyövuotta omille työntekijöille, joista noin 500 insinööreille, 200 rakentamiseen ja 300 offshore-työlle.Hheijastusvaikutukset huomioiden työhön odotetaan osallistuvan yhteensä 4000 ihmistä, mukaan lukien alihankkijoilla työskentelevät työntekijät, palveluntarjoajat jne.
”Ilmastojalanjäljen pienentäminen on tärkeä asia öljy- ja kaasuteollisuuden asiakkaillemme. Tuotantolaitteiden sähköistäminen on yksi tapa vähentää tällaisten toimintojen päästöjä. Aker Solutionsilla on laaja kokemus vähähiilisten ratkaisujen toimittamisesta, ja pyrimme olemaan johtava urakoitsija uusien ratkaisujen markkinoilla. Olemme innoissamme yhteistyöstä Equinorin kanssa Trollin sähköistämisessä ”, kertoi Aker Solutionsin toimitusjohtaja Kjetel Digre. Trollin kenttä sijaitsee noin 65 kilometriä Bergenistä länteen Norjan länsirannikolla. Sähköjohdot kytketään rantaverkkoon Kollsnesissa Bergenin ulkopuolella. Sopimuksen allekirjoitus edellyttää viranomaishyväksyntiä.
Teksti Mikko Niini