28.05.2022

Pakotteet: Korea on peruuttanut Venäjän LNG-tankkerin tilauksen

Korean DSME on peruuttanut ensimmäisen Venäjän liikenteen Arktisen LNG-tankkerin tilauksen, kansainväliset pakotteet alkavat lamaannuttaa Venäjän investointihankkeita .

DSME:n telakka on rakentanut kaikki Novatekin nykyisessä Yamal LNG -projektissa toimivat 15 arktista LNG-tankkeria. Nyt telakka on tiedotteessaan ilmoittanut peruuttavansa Venäjän uusimman Arctic LNG 2 -projektiin tilatun sarjan ensimmäisen LNG-aluksen. Alus on ensimmäinen venäläisen Sovcomflotin tilaamassa kolmen aluksen sarjassa.
Pörssitiedotteessaan DSME kertoo, että asiakas ei ole maksanut osamaksua lokakuussa 2020 saamastaan ​​sopimuksesta. Aluksen arvo on 270 miljoonaa dollaria ja se on osa suurempaa 800 miljoonan dollarin tilausta. Ellei venäläinen asiakas täytä maksuehtoja, DSME joutuu peruuttamaan myös toisen ja kolmannen aluksen.

Tehokkaat säiliöalukset rakennetaan Arctic LNG 2:ta varten, joka on suuri nesteytetyn maakaasun hanke kaukana pohjoisella Taymyrin Gydanin niemimaalla. Ne perustuvat suomalaisen Aker Arcticin kehittämään ainutlaatuiseen laivasuunnitteluun, joka mahdollistaa ympärivuotisen laivaliikenteen pohjoisen merireitin jäisimpien itöosienkin läpi ympärivuotisesti. Koko sarjan tilauksen arvo v. 2020 oli 1,46 miljardia US dollaria.

Kolmen Sovcomflotin tilaaman LNG-laivan lisäksi Mitsui O.S.K. Lines tilasi vielä kolme samanlaista alusta. Alusten oli tarkoitus tulla osaksi suurta Arctic LNG 2 -projektia palvelevaa laivastoa. Toimitukset oli sovittu vuodelle 2023. Muun muassa ABB:llä ja Wärtsilällä on merkittävät potkuri- ja moottoritoimitukset kaikkiin sarjan aluksiin. Tilanne on seurausta Venäjän aloittamasta sodasta Ukrainaa vastaan ​​ja kansainvälisen yhteisön Venäjälle määräämästä suuresta pakotejärjestelmästä. EU:n viides pakotepaketti kieltää keskeisten teollisuuden komponenttien viennin Venäjälle ja kylmälaitteita valmistavan Linden kaltaiset yritykset ovat keskeyttäneet liiketoiminnan Venäjällä.

Pakotteet uhkaavat nyt lamauttaa Novatekin suuret teollisuusprojektit arktisella alueella. DSME on ollut Novatekin keskeinen kumppani useissa yhtiön arktisissa projekteissa. Korealaisella yrityksellä on myös tilaukset Novatekin kelluvista LNG-varastoaluksista lähelle Murmanskia ja Petropavlovskia. Daewoo ja Venäjän valtion kuljetusleasingyhtiö GTLK allekirjoittivat 748,2 miljoonan dollarin sopimuksen kesäkuussa 2020. Se sisältää kahden 380 000 kuutiometrin kelluvan varastotankkerin rakentamisen. Valmiina ensimmäinen oli tarkoitettu suunniteltuun LNG-terminaaliin Vidjaevoon Kuolan niemimaalle ja toinen Kamtšatkaan Venäjän itärannikolle. Mitsui OSK Linesilla on 49% osuus näihin laivoihin; GTLK on nyt sanktioitu, niinkuin aikaisemmassa Helsingin Telakkaa koskevassa artikkelissa jo kerroimme. Näiden LNG-superalusten oli määrä valmistua vielä tämän vuoden puolella.

MOL on lisäksi tilannut samaa projektia varten arktisen Arc7 jääluokan 54 800 m3 kondensaattitankkerin Guangzhoun telakalta Kiinasta. Tämän pitäisi valmistua 2024.

Teksti Mikko Niini

Jaa artikkeli