Alukset käyttävät polttoaineenaan 12 500 tonnia metanolia vuodessa, mikä tuo yhtiön mukaan merkittäviä päästövähennyksiä perinteisillä polttoaineilla kulkeviin aluksiin verrattuna.
Uusien, kantavuudeltaan 49 900 -tonnisten, alusten dual-fuel mooottoreissa käytetään uutta vesi- ja polttoaine-emulsioteknologiaa, mikä vähentää typpioksidipäästöjä. Lisäksi aluksissa hyödynnetään uusinta energiaasäästävää teknologiaa, kuten uudelleensuunniteltuja ja aerodynaamisia runkolinjoja sekä energia-akseligeneraattoria. Stena Bulk tulee hyödyntämään Stena Prosperousia kauppalaivanaan kahdesta kolmeen vuotta.
Tämän jälkeen alus siirtyy Proman Shippingille aikarahtauskäyttöön.
Sekä Stenalla että Promanilla on uskoa metanoliin ja duel-fuel-teknologiaan merenkulun tulevaisuuden polttoaineratkaisuina. Metanoli halutaan tuoda myös helpommin saataville.
- Tekemällä Stena Prosperousin saataville yleisille markkinoille kemikaalikuljetusten käyttöön pyrimme houkuttelemaan muitakin tuottajia hankkimaan kokemuksia näistä innovatiivisista metanolialuksista, Promanin toimitusjohtaja David Cassidy toteaa.
Teksti: Tomi Kangasniemi