Ensimmäinen laiva valmistuu vuoden 2025 ja toinen laiva vuoden 2026 aikana. Laivat kootaan ja varustellaan Suomessa. Osa laivojen rungoista valmistetaan muualla EU:n alueella.
– Olemme ylpeitä Rajavartiolaitoksen Meyer Turkua ja suomalaista laivanrakennusteollisuutta kohtaan osoittamasta luottamuksesta. Olemme vahvasti toipumassa koronapandemian ja Ukrainan sodan aiheuttamasta kriisistä ja osoitamme pystyvämme palvelemaan huippunykyaikaisilla tuotteillamme myös rajavartiolaitosta, kommentoi tilausta Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.
Uusien suorituskykyisten laivojen käyttöönotto parantaa merkittävällä tavalla Suomen merellistä turvallisuutta maamme perusteellisesti muuttuneessa turvallisuusympäristössä. Alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä kehitetään muuttuneen tilanteen vaatimukset huomioiden. Tilannetietojen vaihto Puolustusvoimien kanssa on saumatonta. Ihmisten massaevakuoinnin kyky kasvaa. Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön, ja keräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Laivoista suunnitellaan vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita. Koneratkaisu on moderni dualfuelhybridi.
Eduskunta on myöntänyt laivojen hankintaan 448 milj. euron tilausvaltuuden. Hankintaan tullaan hakemaan rahoitusta myös EU:n rajaturvallisuuden ja viisumipolitiikan rahoitusinstrumentista.
Rajavartiolaitoksessa on vuodesta 2019 alkaen ollut käynnissä Vartiolaiva 2025 -hanke. Tavoitteena on korvata kolme vanhentunutta ulkovartiolaivaa kahdella Turva-luokan ulkovartiolaivalla. Uudet laivat tulevat olemaan käytössä 2050-luvulle saakka.