Terminaalihanke jäi toteuttamatta, koska polttoainemarkkinat olivat voimakkaassa murroksessa ja muun muassa öljyn hinta poikkeuksellisen alhaalla.
– LNG:n kysyntä Suomen teollisuudessa arvioitiin niin vähäiseksi, ettei investointia nähty riittävän kannattavana ja siitä syystä AGA päätti tuolloin luopua koko LNG- liiketoiminnan kehittämisestä Suomessa, sanoo Oy Linde Gas Ab:n myyntijohtaja Pauli Toiviainen.
Kaavamuutoksesta on julkistettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta sanoo, että sataman alueen käytön jatkosuunnittelu on kaavamuutoksen toteuduttua selväpiirteisempää kuin nyt.
– Tarvitsemme jatkossa uuden puutavaraterminaalin. Sen sijoittaminen helpottuu tämän kaavamuutoksen myötä, hän näkee.
Metsä Fibrellä ja satamaoperaattori Europortsilla on sopimus satamaoperoinnista, kun uusi mäntysahalaitos Raumalle ensi vuoden kesällä valmistuu. Satamalla puolestaan on suunnitelmissa ns. länsilaiturihanke, joka merkitsisi puolisen kilometriä uutta laituritilaa ja johon uusi puutavaterminaalikin liittyisi. Laiturin ympäristöluvasta on valitettu.
Rauman LNG-terminaalihankkeen jälkeen on uusi terminaali pystytetty ainakin Poriin ja Tornioon.
Vesa Veikkola