Alkuperäisen aikataulun mukaan aluksen piti valmistua tänä syksynä ja sen neitsytmatka oli ajoitettu marraskuulle. Mutta kuten tunnettua, koronaviruksen aiheuttama pandemia on saanut kaikkien risteilyvarustamoiden ja telakoiden aikataulut heittämään häränpyllyä.
Koronaviruksen lisäksi RCI:n Quantum Ultra Class -luokan toisen aluksen rakennustyöt ovat varustelujen aikana kärsineet kahdesta, melko pieneksi jääneestä tulipalosta. Viime viikolla Meyer julkisti valokuvia, joissa Odyssey of the Seas -alusta valmisteltiin Papenburgin telakkahallissa varustelulaituriin siirtämistä varten.
Viime viikolla Royal Caribbean ilmoitti siirtävänsä uudisrakennuksen kaikki ensi syksyksi ja talveksi suunnitellut risteilyt myöhempään ajankohtaan. Varustamo sanoo sopineensa telakan kanssa siitä, että m/s Odyssey of the Seas luovutetaan huhtikuussa 2021.
Seatrade Newsin mukaan Odyssey of the Seas avaa keväällä Välimeren risteilynsä neitsytmatkallaan Rooman ulkosatamasta Civitavecchiasta ja alus siirtyy Port Evergladesin satamaan Floridaan vasta marraskuussa 2021.
Meyer joutuu elämään viivästymisten kanssa
Meyer Werft on kertonut julkisuudessa, että todennäköisesti muutkin tilaajat viivyttävät laivojensa luovutusaikatauluja pandemian ja siitä johtuvan risteilyseisokin takia. Saksalaisen Meyerin perheen telakkayhtiö on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana erikoistunut suurten risteilyalusten rakentamiseen, joten nykyinen koronakriisi on yhtiön kaikille kolmelle telakalle todella vakava paikka.
Marexin mukaan Meyer Werft on kertonut myös työntekijöilleen, että yhtiö hakee uusia lyhyen tähtäyksen rahoitusratkaisuja töiden jatkumisen turvaamiseksi. Varustamot suorittavat tyypillisesti maksujaan telakoille sitä mukaa kun työt etenevät, joten kaikki töiden viivästykset merkitsevät myös maksuliikenteeseen uusia aikatauluja.
Meyerin telakkayhtiö jatkaa neuvotteluja myös muiden risteilyasiakkaidensa kanssa näiden tilaamien alusten valmistumisesta uusilla aikatauluilla. Meyer Papenburgin suuria asiakkaita ovat muiden muassa P&O Cruises, Disney Cruise Line ja AIDA Cruises. Tällä hetkellä Papenburgissa rakennetaan AIDA:lle uutta risteilyalusta, jonka on suunniteltu valmistuvan keväällä 2021.
Työt jatkuvat myös brittivarustamo P&O:n uudella m/s Ionalla. Välillä Hollannin Rotterdamissa tarkastuksissa käynyt Iona on palannut Saksaan ja Bremerhaveniin loppuvarusteluja varten. Juhannuksen alla suomalaisen Gasumin bunkrausalus m/t Kairos täytti LNG-käyttöisen Ionan tankit ensi kertaa nesteytetyllä maakaasulla Bremerhavenin satamassa.
Myös m/s Iona on rankasti myöhässä kevään aikataulustaan. P&O Cruses on kertonut julkisuudessa vain sen verran, että varustamo odottaa innokkaasti uusinta risteilyalustaan ja että P&O käy Meyerin kanssa viimeisiä neuvotteluja Ionan luovutuksesta.
Suurten risteilyalusten lisäksi Meyer rakentaa Papenburgissa keskikokoista 56 000 grt:n risteilyalusta Ison-Britannian Saga Cruisesin piikkiin. M/s Spirit of Adventuren piti valmistua tänä kesänä ja aloittaa liikennöinti Englannin Doverista 21. elokuuta. Nyt Saga Cruises on ilmoittanut asiakkailleen, että neitsytmatka siirtyy näillä näkymin 5. päivään marraskuuta, jolloin Spirit of Adventure lähtee Southamptonista Välimerelle.
Meyerin laivanrakennusyhtiön lisäksi kaikki muutkin suuret risteilyalusten rakentajat ovat kertoneet, että risteilyvarustamojen on pakko hidastaa uudisrakennustensa valmistumista koronakriisistä johtuvan risteilykiellon ja sen aiheuttamien likviditeettiongelmien takia.