20.04.2020

Risteilyalan piina jatkuu ainakin kesään

Royal Caribbean Line liittyi viime torstaina muiden suurten risteilyvarustamoiden joukkoon ja ilmoitti jatkavansa risteilyjä aikaisintaan kesäkuun puolivälissä. Carnival Corporation oli jo kertonut vastaavasta aikarajasta.

Risteilyjen peruutukset johtuvat koronaviruksen tiukasta otteesta kaikkialla maailmassa ja varsinkin siitä, että viime aikoina tauti on levinnyt nopeimmin juuri Yhdysvalloissa. Liittovaltion tautikeskus CDC (U.S. Centers for Disease Control and Prevention) on jo moneen otteeseen puuttunut risteilymatkoihin pandemian helppona kasvualustana.

Muiden suurten varustamojen tapaan myös RCL on pidentänyt ”no cruise” -aikojaan tänä keväänä jo kolmesti. Viime torstaina yhtiö ilmoitti peruuttavansa kaikki risteilynsä amerikkalaisista satamista ainakiin 11. kesäkuuta saakka. Matkoja jatketaan sen jälkeen, kun pandemia sen sallii.

Royal Caribbean Linen Pohjois-Amerikan varustamobrändit RCC International, Celebrity Cruises ja Azamara seuraavat emoyhtiön ohjeita eivätkä risteile ennen kesäkuun puoliväliä. Kansainväliset tytärvarustamot, kuten Silversea Cruises ja TUI, tähtäävät matkojen jatkamiseen jo toukokuun puolivälissä. Meksikolainen tytäryhtiö Pulmantour Cruises taasen pyrkii aloittamaan oman risteilykautensa kesäkuun alussa.

Työvoimaa irtisanotaan, kassavarat tiukalla

RCL:n piinaavat ajat jatkuvat muutenkin. Vain päivää ennen ”no sail” -päätöksen jatkamista varustamo oli kertonut suurista irtisanomisista ja lomautuksista. RCL lomauttaa noin 26 prosenttia Yhdysvaltain työvoimastaan, jonka vahvuus on yli 5 000 henkilöä. Yhtiö itse sanoo, että kyse on tilapäisistä pakkolomista, mutta Miami Herald kirjoittaa 1 300 amerikkalaisen jäävän pysyvästi työttömiksi.

Analyytikoiden mukaan työvoiman vähentäminen on ainoa keino saada kassavarat riittämään tilanteessa, jossa alusten ylläpito maksaa paljon rahaa ja jossa tulot ovat pudonneet nollille.

Emo-RCL ja tytärvarustamot operoivat kaikkiaan 61 risteilyalusta. Mutta kuten sanottu, kaikki alukset ovat toimettomina eri puolilla maailmaa tai palaamassa kotisatamiinsa.

Suurempi kilpailija Carnival Corporation kertoi torstaina 16. huhtikuuta samanlaisesta ”no sail” -päätöksestä. Tuossa tilaisuudessa Carnivalin toimitusjohtaja Arnold Donald arveli, että Kiina saattaa päästä ensimmäisenä maana jatkamaan risteilybisneksiä.

– Ratkaistavana on kuitenkin isoja ongelmia. Näistä vähäisin ei ole se, mihin laivat sitten Kiinasta ajaisivat, Donald sanoi.

Marexin mukaan Kiina on jo nykyään merkittävä markkina Carnivalille, joka aikoo sijoittaa tänä vuonna viisi prosenttia tonnistostaan operoimaan Kiinan satamista. Carnival Corporation omistaa yhdeksän risteilybrändiä, jotka ovat Carnival Cruise Line, Princess Cruises, Holland America Line, P&O Cruises (Australia), Seabourn, Costa Cruises, AIDA Cruises, P&O Cruises (UK) ja Cunard.

Saudeilta apua Carnivalille, Trumpilta ei

Maalis-huhtikuun vaihteessa myös Carnival joutui taiteilemaan oman lyhytaikaisen rahoitusasemansa turvaamiseksi. Yhtiö kertoi muun muassa myyvänsä velkapapereitaan sijoittajille ja järjestävänsä osakeannin, joiden tarkoituksena on kerätä markkinoilta reilut 6,2 miljardia dollaria.

Lisäksi yhtiö on kertonut Yhdysvaltain pörssivalvoja SEC:lle, että Saudi-Arabian kuningashuoneen hallitsema sijoitusrahasto PIF (Public Investment Fund) on ostanut maaliskuun 25. päivinä 8,2 prosenttia Carnival Corporationin osakekannasta. Kaikkiaan saudien käsiin siirtyi 43 508 895 Carnivalin osaketta tilanteessa, jossa yhtiön osakkeen arvosta on tänä vuonna sulanut 80 prosenttia, Gcaptain kirjoittaa.

SEC:lle antamassaan tiedotteessa Carnival ilmoitti, että sen kassavarat näyttävät riittävän jopa vuodeksi eteenpäin vaikka risteilykiellosskin. Samassa yhteydessä yhtiö kuitenkin varoitti, että se voi joutua pyytämään rahoittajiltaan lisäaikaa lainojensa hoitamiseksi.

Pääsiäisen tienoilla selvisi sekin, että suuret risteilyvarustamot eivät tule saamaan yhtään apua Yhdysvaltain liittovaltion kahden biljoonan dollarin covid-19 -tukipaketista. Kyseessä on tähän mennessä suurin USA:ssa koskaan läpi mennyt talouden elvytysdiili.

Presidentti Donald Trumpin hallinnon oli loppujen lopuksi aika ongelmatonta jättää varustamojätit tukirahoista osattomiksi. Avun ehtojen mukaan suuryritysten pitää olla rekisteröity USA:ssa ja niiden työntekijöistä suurimman osan pitää olla Yhdysvaltain kansalaisia.

Maailman suurimmat risteilyvarustamot, Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises ja Norwegian Cruise Line Holdings ovat toki amerikkalaisia varustamojättejä ja niiden pääkonttorit sijaitsevat Yhdysvalloissa. Mutta emoyhtiöt on rekisteröity Panamaan, Liberiaan, Bahamalle tai Sveitsiin, joten ne eivät maksa yritysveroja Yhdysvaltain liittovaltiolle.

Joka tapauksessa tilanne on sekä risteilybisneksille että laivoja rakentaville telakoille erittäin vakava. Reutersin mukaan risteilyalan etujärjestö CLIA on aiemmin arvioinut, että pandemiasta koituu Yhdysvaltain taloudelle 51 miljardin dollarin tulonmenetykset ja että maasta katoaa 343 000 työpaikkaa, jos koronaviruksen vaikutukset jatkuvat kokonaisen vuoden ajan.

Euroopan laivanrakentajien etujärjestö SEA Europen mukaan vanhan mantereen merialan yrityksillä on risteilyaluksen rakentamisessa pelissä 120 miljardin euron vuotuinen lisäarvo ja miljoona työpaikkaa. Panokset ovat siis isot Atlantin tälläkin puolella.

Teksti Markku Pervilä

Jaa artikkeli