09.09.2020

Risteilytelakoilla heiveröisiä elpymisen merkkejä

Viime aikojen vesillelaskut ovat pieni, mutta selkeä merkki risteilyalusten rakentajien hiljalleen elpyvistä näkymistä. Telakat pyrkivät kaikin voimin ottamaan kiinni koronapandemian vuoksi menetetystä ajasta ja tilaajat ovat luonnollisesti varovaisia lausunnoissaan.

Viime lauantaina Saint-Nazairessa laskettiin vesille maailman suurin risteilyalus, 228 000 gt:n m/s Wonder of the Seas.

Viime lauantaina Saint-Nazairessa laskettiin vesille maailman suurin risteilyalus, 228 000 gt:n m/s Wonder of the Seas. Laivan rakentaa ranskalainen Chantiers de l’Atlantiquen telakka risteilyvarustamo RCI:n (Royal Caribbean International) piikkiin. Järjestyksessä viidennen Oasis-luokan risteilyaluksen kapasiteetti on 6 680 matkustajaa ja 2 200 miehistön jäsentä.

Rakennustyöt alkoivat lokakuussa 2019. Tuolloin RCI kertoi laivan valmistuvan 2021 ja että se pannaan Kiinan liikenteeseen kotisatamanaan Shanghai. RCI:n silloista ilmoitusta pidettiin varustamon vahvana luottamuksen osoituksena Kiinan risteilybisnesten kasvulle tilanteessa, jossa muut risteilyvarustamot olivat jo ennen pandemiaakin alkaneet pikku hiljaa vetäytyä Kiinasta.

Nykytilanteessa RCI ei ole vahvistanut uudisrakennuksen sijoittamista Kiinaan. Royal Caribbean on kertonut vain sen, että m/s Wonder of the Seas valmistuu vuonna 2022. Koronaviruksen puhkeaminen on viivyttänyt rakennustöitä ranskalaistelakalla, kuten muuallakin maailmassa, varustamo tyytyy toteamaan.

Uusia laivoja myös Norjaan ja Välimerelle

Päivää Ranskassa pidettyjen juhlallisuuksien jälkeen Tersanin telakalla Turkissa laskettiin vesille kaksi paljon pienempää risteilyalusta. M/s Havila Castor ja m/s Havila Capella ovat 15 500 gt:n laivoja, jotka siirtyvät Norjan rannikkoliikenteeseen kilpailemaan vuonoja pitkään hallinneen Hurtigruten-varustamon kanssa. Kaikkiaan Havila Kystruten rakennuttaa neljä samanlaista laivaa.

Norjan valtion kanssa tehdyn sopimuksen perusteella Havila Voaygesin uudisrakennuksista tulee maailman puhtaimpien risteilyalusten joukkoon kuuluvia laivoja. Hybridialukset käyttävät LNG:tä ja ne on varustettu maailman suurimmilla akuilla, joiden kapasiteetti riittää neljän tunnin operointiin sähköllä. Satamissa alukset käyttävät maasähköä ja niissä on hukkalämmön talteenottojärjestelmät.

Koronavirus on viivyttänyt myös Havila Voyagesin laivojen valmistumista. Alun perin laivat piti ottaa liikenteeseen vuoden vaihteessa, mutta nyt kaksi ensimmäistä alusta luovutetaan 2021 ensi neljänneksen aikana. Tarkkaa päivämäärää on vaikea sanoa, joten varustamo on saanut Norjan hallitukselta luvan aloittaa vuonoliikenne kahdella korvaavalla laivalla. Havilan neljä alusta tulevat Bergenin ja Kirkenesin väliseen liikenteeseen.

Parisen viikkoa sitten eli 20. elokuuta italialainen Fincantieri laski Monfalconen telakalla vesille MSC Cruisesin uusimman risteilyaluksen, 169 500 gt:n ja 5,877 matkustajan m/s MSC Seashoren. Tästä 339 metriä pitkästä ja 41 metriä leveästä aluksesta tulee sveitsiläisvarustamon pisin risteilyalus ja suurin Italiassa koskaan valmistunut laiva, Maritime-Executive kirjoittaa. MSC Seashoren on tarkoitus valmistua luovutukseen ensi heinäkuussa, jolloin se aloittaa Välimeren risteilynsä.

Jaa artikkeli