Kaupungin osuus uudesta kiinteistöyhtiöistä on 80 prosenttia ja se sijoittaa projektiin noin 0,8 miljoonaa euroa. Nykyiselle telakka-alueelle rakennetaan halli, jonka kustannusarvio on noin 25 miljoonaa ja jonka sisällä korvetit tehdään. Sen rakennustyöt alkavat vielä tänä vuonna.
Jotta halli mahtuisi nykyiselle Seaside Industry Parkin tontille, joudutaan alueella toteuttamaan mittavat louhintatyöt. Suuret louhemäärät voidaan hyödyntää sekä sataman laajennuksessa että uusien kuljetusyhteyksien rakentamisessa teollisuuspuiston alueelle.
Hallista tulee noin 200 metriä pitkä, 45 metriä leveä ja alle 40 metriä korkea.
Rakennettavista korveteista käytetään yhteistä nimitystä Laivue 2020, vaikka hanketta alettiin valmistella jo 2008. Se kirjattiin hallitusohjelmaan vuonna 2015 ja hankinta- ja rakentamissopimukset allekirjoitettiin syyskuun lopussa 2019.
Tarkoituksena on rakentaa neljä monitoimista Pohjanmaa-luokan korvettityyppistä alusta. Niillä korvataan kaikkiaan seitsemän käyttöikänsä loppuun tulevaa tai jo tullutta alusta: vuonna 2015 käytöstä poistettu miinalaiva Pohjanmaa, neljä Rauma-luokan ohjusvenettä sekä kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa.
Monitoimikorvettien rakentaminen alkaa ensi vuonna ja laivueen on tarkoitus olla operatiivisessa valmiudessa 2028.
Turvallisuusajattelu on ollut kaiken aikaa merkittävässä asemassa. Sopimukseen puolustusvoimien kanssa sisältyy muun muassa poikkeuksellinen kohta, jolla turvataan telakan talous siten, ettei sille kesken sotalaivojen rakentamisen tule ulkomaisia omistajia.
Kaikkea hankkeeseen liittyvää tietoa käsitellään tiukkojen turvallisuusprotokollien mukaisesti. Hallia ja sen rakennustöitä varten on tehty erillinen turvallisuussuunnitelma ja kaikille korvettien parissa työskenteleville
tehdään turvallisuusselvitys ennen työskentelyn aloittamista.
Rauman telakka on jo luovuttanut Molslinielle Hammershus- ja Wasalinelle Aurora Botnia- matkustajalautat. Tallinkin MyStar kasteltiin hiljattain.
Laivue 2020-hanke on etenemässä rakennusvaiheeseen ja TT-Linen kahden matkustaja-autolautan suunnittelutyöt ovat parhaillaan käynnissä.
Työvoiman tarve on kasvuvaiheessa, kun tähän astisista aluksista suurin MyStar siirtyy sisustusvarusteluvaiheeseen.
Teksti Vesa Veikkola