Tanskalainen logistiikkajätti A.P. Moller-Maersk on vahvistanut, että vuonna 1998 rakennettu 9 600 teun post-panamax -kokoluokan konttialus m/s Sine Maersk lähetetään Turkkiin romutettavaksi. Näin Sine Maersk rikkoo konttialusten vain pari kuukautta vanhan romutusennätyksen.
EU:n kierrätysdirektiivin mukaisesti romutettavan Sine Maerskin viimeiseksi pysähdyspaikaksi jää turkkilaisen Sok Denizcilikin telakka Aliagassa. Maersk on aiemminkin käyttänyt samaa telakkaa, kun varustamo kierrätti vuonna 1998 valmistuneen 2 890 teun Maersk Pembroken.
Asiantuntijoiden mukaan Sine Maersk on vain tuorein post-panamax -luokan alus, jonka kohtalona on joutua kierrätetyksi. Alphalinerin tilastojen mukaan Sine Maersk kuuluu 25 konttilaivan sarjaan, joka rakennettiin tanskalaisella Odensen telakalla vuosina 1997-2004.
Alun perin 7 403 teun Sine Maerskin runkoa pidennettiin nykyisen kokoiseksi. Tämän ansiosta alus rikkoo myös romulaivojen aiemman ennätyksen, joka kuului Costamaren toukokuussa Intiassa kierrätetylle 7 403 teun ja 1997 valmistuneelle m/s Kokuralle.
Kestävän kehityksen mukainen kierrätys maksaa
Sine Maersk otetiin pois aktiivipalveluksesta kesäkuussa Omanin Salahissa, josta alus siirtyi Suezin kanavan kautta pelkässä painolastissa Turkkiin. Alphaliner arvelee, että turkilaistelakan Maerskille maksama hinta on noin sata dollaria lw-tonnilta halvempi kuin intialaisten telakoiden tarjous.
Maersk on kuitenkin sitoutunut noudattamaan Baselin konvention sopimuksia ja EU:n laivojen kierrätysdirektiiviä alusten kestävän kehityksen mukaisesta romutuksesta. Ja jälleen kerran nähdään se, että kestävällä kehityksellä on aina oma hintansa.
Reilu viikko sitten risteilypuolella nousi äläkkä, kun Carnival Corporationin tytärvarustamo Costa Cruises myi vain 24 vuotta vanhan m/s Costa Victorian romutettavaksi Italiassa. Nykyisissä pandemian puristuksissa uudehkoille ja hyväkuntoisillekin risteilyaluksille näyttää olevan vaikea löytää jälkimarkkinoita.