26.11.2019

Rosatom kaavailee harppausta konttivarustamoksi

Rosatom aikoo nousta alan jättiyritykseksi ja iskeä Euroopan ja Aasian konttiliikenteeseen.

Rosatomin kolmas LK-60Ya-luokan ydinkäyttöinen jäänmurtaja laskettiin vesille toukokuussa. Kuva: Rosatom

Ydinenergiayhtiö Rosatomilla riittää kunnianhimoisia suunnitelmia arktisilla merillä. Rosatomista on hiljattain tehty Venäjän valtion virallinen edustaja arktisen talousalueen kehittämisessä. Tytäryhtiö Rosatomflotin jäänmurtajat avustavat Koillisväylän kuljetuksissa ja seuraavaksi valtionyhtiö aikoo investoida miljardeja dollareja jäävahvistettuihin konttilaivoihin.

Rosatomin liiketoimintasuunnitelma on yksinkertainen. Ensinnäkin yhtiön kontolle on asetettu arktisten merialueiden taloudellisten mahdollisuuksien hyödyntäminen tappiin asti, eivätkä sitä sido näissä samanlaiset ympäristövelvoitteet kuin länsimaisia kilpailijoita. Niinpä Rosatom aikoo tyttärensä Rosatomflotin kautta rakennuttaa armadan jäävahvistettuja konttialuksia, jotka kilpailevat kansainvälisten toimijoiden kanssa Aasian ja Euroopan välisessä meriliikenteessä.

Aiemmin tänä vuonna varustamoyhtiöt CMA CGM, MSC ja Hapag-Lloyd ovat ilmoittaneet pysyvänsä poissa Koillisväylän konttiliikenteestä. Myös varustamoiden suurasiakkaat, kuten kuluttajatuotteita valmistavat Nike, H&M ja monet muut länsiyhtiöt ovat ilmoittaneet, että niiden tuotteita ei kuljeteta ympäristönsä takia herkillä arktisilla merillä.

Rosatomin merenkulun liiketoimintayksikkö Rosatomflotilla, tai tuttavallisemmin Atomflotilla, on käytössään maailman ainoat ydinkäyttöiset jäänmurtajat. Ydinmurtajien Arktikan ja Sibirin sisaralus Ural on parhaillaan rakenteilla Baltijski Zavod -telakalla Pietarissa. Viime kesänä Rosatomflot kertoi tilanneensa Pietarin telakalta vielä kaksi ydinmurtajaa lisää yhteensä 1,3 miljardin euron kauppahinnalla.

Atomflotilla on lisäksi yksi tavanomainen jäänmurtaja ja ydinpolttoaineen ja -jätteen kuljetuksissa käytettävä alus sekä puolenkymmentä huoltolaivaa. Mutta yhtään konttialusta sillä ei vielä ole.

Rosatom aikoo nousta merikuljetusten jättiyritykseksi

Nyt Maritime-Executive siteeraa tuntemattomina pysytteleviä Rosatomin sisäpiiriläisiä, joiden mukaan energiayhtiö varautuu rakennuttamaan miljardien dollareiden arvoisen jäissä kulkevan konttitonniston. Sisäpiirin lähteiden mukaan Rosatom aikoo nousta merikuljetusten jättiyritykseksi ja kaapata noin seitsemän prosentin siivun Euroopan ja Aasian välisestä konttiliikenteestä.

Rosatomin bisnesidea perustuu siihen, että Koillisväylä on huomattavasti lyhyempi merireitti kuin kansainvälisten varustamoiden käyttämä Malakansalmen, Suezin kanavan ja Gibraltarin kautta kulkeva liikenneyhteys.

Emo-Rosatomin ydinliiketoiminnot keskittyvät kirjaimellisesti ydinenergia-alalle. Yhtiö suunnittelee, rakentaa ja kauppaa ydinvoimaloita, kuten Suomeenkin kaavailtua Hanhikiven ydinvoimalaa. Kotimaassaan Rosatomilla on 35 ydinvoimalaa, joista yksi on kesällä itäsiperialaiseen Pevekiin hinattu kelluva ydinvoimala Akademik Lomonosov.

Ydinsähkön myynnistä, voimaloiden toimituksista ja polttoainekaupoista Rosatom saa runsaasti vientituloja, joita se nyt aikoo käyttää varustamoinvestointeihin. Yhtiön asemaa vahvistaa Venäjän duuman viime vuonna säätämä laki, jonka mukaan Rosatom saa täydet valtuudet Koillisväylän eli venäläisittäin Pohjoisen merireitin kehittämisessä. Lain myötä Rosatomilla on korkeilla leveysasteilla enemmän hallintovaltaa kuin Venäjän liikenneministeriöllä konsanaan, läntiset asiantuntijat arvioivat.

Teksti: Markku Pervilä

Jaa artikkeli