Kokkolan Sataman vahva vire jatkui

Kokkolan Satama on vakiinnuttanut paikkansa liikennemäärältään kolmanneksi suurimpana yleissatamana. Viime vuonna kokonaisliikennemäärä oli 7,3 miljoonaa tonnia. Edelle ylsivät ainoastaan tilastoykkönen HaminaKotka sekä Helsingin Satama.

Kokkolan Sataman investoinnit olivat viime vuonna 12 miljoonaa euroa, josta noin puolet kului sataman väylän syventämiseen. Kuva: Kokkolan Satama

– Vuosi 2018 oli meille erinomainen. Sen lisäksi, että olemme kolmanneksi suurin yleissatama kolmantena vuonna peräkkäin, Kokkolan Satama on maan suurin raideliikennesatama, suurin bulk-satama sekä suurin transitoliikenteen satama, kertoo Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Kokkolan Satama koostuu kolmesta satamasta, joista 194-vuotias Kantasatama keskittyy erityisesti kappaletavara- ja konttiliikenteeseen. Syväsataman liikenne koostuu erilaisesta tumman bulkin liikenteestä suurimpana ryhmänään vientiin menevät terästeollisuuden raaka-aineet.

Nuorin satamanosa, Hopeakivensatama, kasvaa Kokkolan toiseksi syväsatamaksi. Kehitystyön kohteena 12 vuotta ollut Hopeakivensatama on Wittingin mukaan hyvässä kehityskaaressa. Hopeakivensatamassa suurimpana ryhmänä on vaalea bulk, kuten kalkkikivi.

Koska jokainen satamanosa keskittyy tiettyjen tavaralajikkeiden käsittelyyn, esimerkiksi kappaletavara sekä vaalea tai tumma bulk eivät sekoitu keskenään.

– Seuraava harppaus tarkoittaa tietenkin kipuamista kolmannelta sijalta toiseksi suurimmaksi yleissatamaksi. Tavoite on kova, sillä se edellyttää yli 10 miljoonan tonnin kokonaisliikennemäärää. Meillä on kuitenkin hyvät edellytykset kehittää toimintaamme, koska kolme satamaamme ovat riittävän lähellä toisiaan tuodakseen erilaisia synenergiaetuja, Witting jatkaa.

– Meidän tuleva kasvu perustuu siihen, että olemme palvelleet kaivannaisteollisuutta jo 50 vuotta sekä suurteollisuutta Keski- ja Pohjois-Suomessa. Tänä aikana meille on kertynyt paljon osaamista samalla kun olemme rakentaneet puitteita sekä vahvistaneet resursseja.

Kokkolan Sataman investoinnit olivat viime vuonna 12 miljoonaa euroa, josta noin puolet kului sataman väylän syventämiseen. Neljäsosa investointibudjetista käytettiin uuden kenttäalueen ja raiteiden rakentamiseen sekä ympäristöasioiden parantamiseen.

– Pitkään odotettu syväväylän syventäminen käynnistyi viime vuonna, ja kuluva vuosi on töiden päävuosi. Työt valmistuvat vuoden 2020 syyskuun loppuun mennessä. Asiakkaat ovat jo nyt kiitelleet väyläinvestointia, joka vahvistaa entisestään Kokkolan Sataman kilpailukykyä, Witting toteaa.

Jaa artikkeli
Stena Banneri