Suomen Satamaliitto tuo 30 suomalaista satamaa vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä

Suomen Satamaliitto edustaa 30 suomalaista satamaa kansallisella ja EU-tasolla. Satamayritykset tuovat asiantuntemusta autonomisen meriliikenteen kuljetusjärjestelmää kehittävään One Sea -ekosysteemiin, sillä satamat toimivat saumattomien ja älykkäiden logistiikkaketjujen solmukohtana.

Suomen Satamaliitto edistää Suomen satamien toimintaa tuomalla jäsenten kantoja esiin päätöksenteossa. Satamaliittoon kuuluu 30 satamaa, joista osa on teollisuussatamia. Liiton jäsensatamien kautta kulkee noin 95 % Suomen ulkomaankaupan tuonnin ja viennin volyymista.

Suomen Satamaliitto pitää yhteistyötä autonomista meriliikennettä edistävän One Sea -ekosysteemin kanssa valmistautumisena merilogistiikan tulevaisuuteen.

”Suomen satamat kytkeytyvät yhä tiiviimmin kuljetusketjujen suureen muutokseen. Satamaliitto näkee, että ekosysteemin osana sillä on erinomaiset mahdollisuudet edesauttaa tuota muutosta”, sanoo Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

”Odotamme mielenkiinnolla yhteistyötä One Sea -ekosysteemin ja DIMECCin kanssa”, hän lisää.

One Sea -ekosysteemi kokoaa yhteen merenkulun johtavia asiantuntijoita ja on strateginen yhdistelmä huippututkimusta sekä IT- ja yritysosaamista. Vuonna 2016 perustetun One Sean tähtäimessä on mahdollistaa autonominen meriliikenteen kuljetusjärjestelmä vuoteen 2025 mennessä.

”On hienoa saada Suomen Satamaliitto mukaan One Sea -ekosysteemiin. Satamat ovat solmukohtia, joissa meriliikenne yhdistyy muihin kuljetusmuotoihin. Ne ovat keskeisessä roolissa myös tulevaisuuden meriliikenteessä. On erittäin arvokasta saada satamien asiantuntemus mukaan ekosysteemiin”, toteaa One Sea -ekosysteemin johtaja Jukka Merenluoto.

Satamien edunvalvoja Suomen Satamaliitto tuo osaamisensa One Sean kumppanien joukkoon. Ekosysteemiin kuuluvat yritysjäsenet ABB, Cargotec, Ericsson, Rolls-Royce, Tieto, Finnpilot Pilotage ja Wärtsilä sekä yhteistyöjäsenet Meriteollisuus ry, Suomen Varustamot Ry ja Suomen Laivameklariliitto ry.

Jaa artikkeli