Yhdysvaltain suurin kaksoissatama, Los Angelesin ja Long Beachin satamalaitokset, pyrkivät rajulla tavalla leikkaamaan ilmansaasteet nollatasolle tulevina vuosikymmeninä. Hankkeen kustannuksiksi arvioidaan 7-14 miljardia dollaria, eikä kustannusten maksumiehistä ole varmaa tietoa.
Ilmanpuhdistushanke nytkähti viime viikolla eteenpäin, kun satamalaitosten johtokunnat tapasivat strategiapalaverissa. Kokouksessa käsiteltiin uusien koneiden ja laitteiden tarpeita, joilla ylletään rahdinkäsittelystä syntyvien saasteiden nollatasolle
Satamien hallitusten pitää vielä omissa kokouksissaan hyväksyä yksityiskohtainen tiekartta kohti puhtaampaa ilmaa.
– Onnistumiseen tarvitaan saumatonta yhteistyötä. Nollatasolle yltäminen riippuu kaikkien toimijoiden yhteisistä ponnisteluista. Näitä tahoja ovat satamat, kuljetusalan yhtiöt, viranomaiset, ympäristöjärjestöt ja lopulta kaupunkien asukkaat, Long Beachin satamakomission puheenjohtaja Lou Anne Bynum toteaa.
Ympäristöasiat vs. kilpailukyky
New York Timesin mukaan ympäristöohjelma on herättänyt paljon huomiota juuri pituutensa ja valtavien kustannustensa takia. Kun maksajista ei ole lainkaan varmuutta, saatavat rahtivirrat kääntyä USA:n länsirannikolta Meksikonlahden ja itärannikon satamiin. Uusittu Panaman kanava mahdollistaa edullisimpien reittien käyttämisen, ja rahtihan aina etsii halvimmat reitit.
Los Angeles Times raportoi sekin samasta aiheesta. Lehden mukaan Tyynenmeren varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja John McLaurin on korostanut satamien hallitusten jäsenille pelkojaan siitä, että kustannukset syövät Etelä-Kalifornian satamien kilpailukyvyn.
Isot satamat myös isoimpia saastuttajia
Joka tapauksessa vain parinkymmenen mailin päässä toisistaan sijaitsevat Los Angelesin ja Long Beachin satamat ovat Etelä-Kalifornian suurimmat yksittäiset saasteiden lähteet.
Saasteiden vähentämiseen pyrkivässä tiekartassa huomioidaan sekä laivojen että rekkojen aiheuttamat hiukkaspäästöt. Maaliikenteen nollatoleranssiin pääsemisen tavoitteeksi on asetettu vuosi 2035.
Satamaoperaattoreiden laitteiden on yllettävä nollatasolle jo vuonna 2020. Tähän pyritään muun muassa lisäämällä sähkön käyttöä terminaalien rahdinkäsittelyssä. Puolet satamien rahdeista aiotaan siirtää satamiin ja satamista sähköjunilla.
Los Angelesin ja Long Beachin satamien tausta-alueet ovat amerikkalaiseen tapaan valtavat. Ne käsittävät yhteensä 60 neliökilometrin verran maa- ja vesialueita. Satamien kautta kulkee 40 prosenttia Yhdysvaltain tuonnin konttiliikenteestä ja noin neljäsosa kaikesta viennistä.
Yhdessä satamakaksikko on maailman yhdeksänneksi suurin satama.
https://www.nytimes.com/aponline/2017/11/03/us/ap-us-port-pollution.html