Shell on äskettäin allekirjoittanut uudet seitsenvuotiset rahtaussopimukset kymmenestä VLCC-kokoluokan 300.000 tdw raakaöljysäiliöaluksesta, jotka kaikki varustetaan nesteytettyä maakaasua käyttävillä moottoreilla.
Shell toteaa, että näiden alusten valmistuttua vuoden 2023 loppuun mennessä yhtiön käyttämistä raakaöljyaluksista jo yli puolet tulee olemaan LNG-käyttöisiä. Kaikki kymmenen alusta rakentaa DSME:n telakka Koreassa, niistä neljä Advantage Tankersille, kolme AET:lle ja kolme International Seawaysille.
Advance Tankers on turkkilaisen monimiljonäärin Mehmet Emin Karamehmetin tyttären Gulsun Nazil Karamehmet Williamsin kontrolloima yhtiö, AET puolestaan Malesian MISC:n tankkeriyhtiö ja International Seaways newyorkilainen pörssiyhtiö.
LNG:tä polttoaineena käyttävät alukset ovat kustannuskilpailukykyisiä koko elinkaarensa ajan ja vaativat yleensä vähemmän huoltoa kuin tavanomaisia polttoaineita käyttävät alukset. Shell Shipping & Maritimen johtaja Grahaeme Hendersonin mukaan tämän tilauksen odotetaan vievän maailmanlaajuisen LNG-käyttöisen laivaston 475 yksikköön, mikä on jälleen tärkeä askel yhtiön ennustaman LNG-käyttöisten alusten määrän kaksinkertaistumiseen vuoteen 2023 mennessä. Lisäksi aluksille valittu korkeapaineinen päämoottori ja DSME:n uusi DS4 design tarkoittavat, että näillä aluksilla on pienin mahdollinen metaanivuoto ja polttoaineenkulutus 20 prosenttia alempi kuin nykyisin purjehtivilla vastaavilla eco-aluksilla.
Alusten päästöindeksi tulee alittamaan 8 prosentilla IMO:n vuodelle 2025 asettaman EEDI:n kolmannen vaiheen päästövähennystavoitteen. Meklaripiireissä alusten yksikköhinnaksi on kerrottu noin 100 USD, mikä on noin 15 prosenttia korkeampi kuin vastaavan konventionaalisen laivan. Tilauksen myötä DSME ilmoittaa jo noin 25% saavutetuksi vuoden 2021 uusien kauppojen 7,7 miljardin dollarin tavoitteesta. Hyundain ja DSME:n kaavailtu fuusio on vielä Euroopan komission käsittelyssä. Kiina ja Singapore ovat jo antaneet suostumuksensa.
Shell panostaa tällä hetkellä vahvasti myös LNG:n merellisen jakeluinfran kehittämiseen Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Henderson uskoo LNG:n kysynnän laivoihin nousevan vuoteen 2023 mennessä noin 3,6 miljoonaan tonniin 45 bunkkerialuksen ollessa käytössä.
Shell on ehdottanut tulevalle yhtiökokoukselle valittavaksi uuden hallituksen puheenjohtajan, Sir Andrew Mackenzien yhtiötä vuodesta 2015 johtaneen Chad Hollidayn tilalle. Sir Mackenzie on vuosina 2013-2019 toiminut Australian BHP:n pääjohtajana. Tätä ennen hän on toiminut johtajana mm. Rio Tinto-yhtiössä sekä 22 vuotta brittiläisessä BP:ssä. Asiasta päättävä yhtiökokous pidetään 18.5.2021. Jorma Ollila toimi Shellin hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2006 vuoteen 2015.
Teksti Mikko Niini