21.10.2020

SHI luottaa Wärtsilän kaasuosaamiseen

Maailman suurimpiin laivanrakennusyhtiöihin lukeutuva korealainen Samsung Heavy on valinnut Wärtsilän lastinkäsittely- ja polttoainejärjestelmät kahteen uuteen, 98 000 kuutiometrin etaanikäyttöiseen vlec-kaasutankkeriin. Wärtsilällä on optio sarjan kolmanteen alukseen.

SHI eli Samsung Heavy Industries ei paljasta nettisivuillaan uusien etaanitankkereiden tilaajaa. Eteläkorealaisella Geojen telakalla jo nyt on rakenteilla kolme muuta suurta kaasutankkeria, joiden toimituksista Wärtsilä sopi SHI:n kanssa 2019.

Vlec (very large ethane carriers) -alukset ovat uudentyyppisiä, sekä nesteytettyä etaania että LPG:tä ja LNG:tä kuljettavia kaasutankkereita. Näiden tankkilaivojen tilaukset ovat kaasupolttoaineiden yleistymisen myötä kasvaneet 21viime vuosina reippaasti.

Wärtsilän toimitukset SHI:lle kattavat sekä kaasun lastausjärjestelmät että polttoainejärjestelmät. Nesteytettyä etaania kuljetetaan ja käytetään erittäin alhaisessa lämpötilassa ja korkean paineen alaisena, joten kaasun käsittelyjärjestelmät ovat teknisesti haastavia. Uudisrakennukset käyttävät nesteytettyä etaania myös polttoaineena.

Wärtsilä Gas Solutionsin markkinointijohtaja Kjell Ove Ulsteinin mukaan yhtiöllä on alan markkinajohtajana paljon kokemusta kaasutankkereiden vastaavista ratkaisuista.

– Nämä laivat ovat sikäli oma lukunsa, että käyttävät etaania myös polttoaineena, hän sanoo.

Etaanibuumin taustalla USA:n ja Kiinan kauppa

Etaania syntyy muun muassa Yhdysvaltain liuskeöljy- ja kaasutuotannon sivutuotteena ja sitä kuljetetaan Meksikonlahdelta Kiinan ja Intian kaltaisiin maihin. Samalla erittäin suurten etaanitankkereiden tilaukset ovat kasvaneet Kiinan kaasukuljetusten myötä. Merialan konsulttiyhtiö Drewry arvio, että pelkästään Yhdysvaltain ja Kiinan välisissä etaanikuljetuksissa tarvitaan kolmen seuraavan vuoden aikana noin 30 vlec-alusta.

Samsung Heavy luovutti maailman ensimmäisen vlec-aluksen, kaasutankkeri Ethane Crystalin marraskuussa 2016 intialaiselle Reliance Industriesille. Sen jälkeen SHI on rakentanut näitä 87 000 kuutiometrin kaasutankkereita viiden kappaleen sarjan. Melkein 228 metrin pituisen ja 57 494 gt:n Ethane Crystalin katsotaan aloittaneen vlec-alusten rakennusbuumin.

Jaa artikkeli