Laiva on niin sanottu walk-to-work-tyyppiä ja se tulee toimimaan öljy- ja kaasulauttojen miehistönkuljetuksissa ja huoltotoimissa Venäjän Kaukoidän vaihtelevissa säissä ja lämpötiloissa. Steerpropin myyntipäällikkö Olli Knihti kertoo, että alus pystyy talviaikaan rikkomaan metrin paksuista jäätä kulkiessaan takaperin.
”Alus tulee osittain liikkumaan matalissa vesissä, mikä asettaa erityisvaatimuksia propulsiojärjestelmälle. Kompaktien laitteistomme ansiosta pystyimme tarjoamaan Sahalinin itärannikon syväysrajoituksiin sopivan ratkaisun”, Knihti sanoo.
Alukseen tulevat kaksi 2,2 megawatin Steerprop SP 60 PULL ARC-propulsiolaitetta ohjausjärjestelmineen, sekä Steerpropin Care-kunnonvalvontajärjestelmä. Alus on lähes 76 metriä pitkä ja 14 metriä leveä, ja koska se noudattaa Bureau Veritasin (BV) jäänmurtaja 5 -jääluokan sääntöjä, jäänmurtovoima laitetaan talviaikaan todella koetukselle.
”360 astetta akselinsa ympäri kääntyvät propulsiolaitteet antavat alukselle myös mahdollisuuden leventää jääränniä tai esimerkiksi vapauttaa arktisia offshore-rakenteita jäistä. Propulsiolaitteemme toimitetaan ensi kesäkuussa ja alus valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä”.
Koska alus tulee toimimaan haastavissa jää- ja sääolosuhteissa, propulsiolaitteiden luotettavuuteen ja suorituskykyyn asetetaan äärimmäisen kovia vaatimuksia.
”Meillä on kahden vuosikymmenen kokemus räätälöityjen, 360 astetta kääntyvien ruoripotkurilaitteiden rakentamisesta erityisen vaativiin olosuhteisiin. Olemme ylpeitä saadessamme tehdä yhteistyötä Royal Niestern Sanderin kanssa tässä arvostetussa projektissa”.