Kaksi tuoreinta E-Flexer -sarjan alusta ovat 240 metriä pitkiä laivoja, joiden rahtikapasiteetti on 3 600 kaistameriä. Henkilöautoja kyytiin mahtuu 120 kappaletta ja tilaa on 1 200 matkustajalle. Alukset rakennetaan CMI Jinlingin Weihain telakalla Kiinassa.
Uudet laivat ovat melkein kolmanneksen verran energiatehokkaampia, ja kiitos tästä kuuluu virtaviivaisemmalle suunnittelulle eli rungon, peräsinten ja potkurilaitteiden paremmalle hydrodynamiikalle.
Uudet alukset käyttävät satamissa maasähköä ja tulevaisuudessa niiden voimanlähteet voidaan varustaa hybridiratkaisuilla. Stenan laivoja lastataan ja puretaan kahdelta kannelta yhtä aikaa.
Nyt rakennettavien kahden laivan rahtikapasiteetti on lähes 15 prosenttia suurempi kuin sarjan kolmen aikaisemman ropax-aluksen. E-Flexer -sarjan kolme ensimmäistä laivaa (Estrid, Edda, Embla) ovat 214 metriä pitkiä ja niiden rahtikapasiteetti on 3 100 metriä.
Kesäkuun lopussa Stena Line kertoi, että E-Flexer -sarjan kolmannen aluksen odotetaan valmistuvan Kiinassa luovutuskuntoon aikataulun mukaisesti. Stena Embla – niminen alus aloittaa liikenteen Belfastin ja Liverpoolin välisellä reitillä ensi tammikuussa. E-Flexer -sarjan kaksi ensimmäistä ropaxia, Stena Estrid ja Stena Edda, aloittivat liikenteen Irlannin merellä tänä vuonna.
Kahta vanhempaa ropaxia pidennetään
Stena Linen toimitusjohtaja Niclas Mårtensson tähdentää, että koronaviruksen paineista huolimatta varustamo haluaa varmistaa kilpailukykynsä ja investoida moderniin tonnistoon.
– Kovista ajoista huolimatta Stena Linelle on tärkeää turvata Euroopan huoltovarmuus sekä rahtien ja ihmisten liikkuminen maanosan merkittävimmillä merireiteillä. Uskomme kasvuun kaikilla markkinoillamme ja siksi varustamme uudet aluksemme tulevaisuutta varten, Mårtensson sanoo varustamon tiedotteessa.
Ruotsalaisvarustamo aikoo myös pidentää kahta jo aiemmin valmistunutta ropax-alusta Kiinassa. Stena Laganin ja Stena Merseyn runkoja jatketaan 36 metrillä ja samalla aluksille tulee kahden kannen lastausmahdollisuus.
Pidennysten myötä rahtikapasiteetti kasvaa 30 prosenttia ja hyttien lukumäärä nousee 75 kummallakin laivalla. Laivat palaavat säännölliseen rahtiliikenteeseen vuoden 2021 aikana. Stena Line huomauttaa tiedotteessaan, että se ei ole vielä päättänyt kahden nyt rakennettavan laivan tai Stena Laganin ja Stena Merseyn lopullisia reittejä.