Hankkeessa tutkitaan liikenteessä tulevina vuosina käytettävien erittäin tehokkaiden akkujen hyödyntämistä satamien energiavarastoina. Asialla on Stena Linesin kierrätykseen keskittyvä tytäryhtiö Stena Recycling Group, joka on hiljattain perustanut akkuja varten oman liiketoiminta-alueen nimeltä Batteryloop.
Batteryloop on nopeasti hankkinut jalansijaa Ruotsin liikenteen sähköistämisessä, ja nimen omaan kierrätyspuolella käytettyjen autonakkujen uusiokäytössä. Yhtiö teki hiljattain maailmanlaajuisen sopimuksen Volvon kanssa sähköbussien akkujen kierrätyksestä.
– Liikenteen sähköakuissa tapahtuu erittäin paljon. Uusia keksintöjä esimerkiksi latausaikojen lyhentämiseksi tehdään koko ajan, ja myös meriliikenteessä sähköllä toimivat laivat yleistyvät. Suurten lauttojen akut vaativat lyhyitä latausaikoja ja valtavia energiamääriä, joita satamien paikalliset sähköverkot eivät saata kestää. Siksi tutkimme energiavarastojen perustamista tämän ongelman ratkaisuksi, Batteryloopin toimitusjohtaja Rasmus Bergström sanoo.
Bergströmin mielestä yksi asia on varma: akut ovat osa tulevaisuuden energiaratkaisuja. Luonnonvarojen säästämiseksi akuista pitää tehdä mahdollisimman pitkäikäisiä.
– Johtopäätöksemme mukaan monille litiumioniakuille voidaan antaa toinen elämä energiavarastoina, ja nimen omaan satamissa.
Batteryloopin hankkeessa on mukana monia Stenan yhtiöitä, kuten Stena Recycling, Stena Rederi ja Stena Line. Näiden lisäksi akkujen kierrätystä kehittävät Göteborgin ja Kielin satamayhtiöt sekä luokituslaitos DNV GL. Kaksivuotisen hankkeen rahoitukseen osallistuu EU:n keksintöjä ja verkostoitumista hallinnoiva virasto INEA (Innovation and Networks Executive Agency).
Stena Line satsaa akkuja käyttäviin aluksiin
Kuten arvata saattaa, varustamoyhtiö Stena Line on jo pari vuotta sitten aloittanut sähköinvestoinnit aluksissaan. Tiennäyttäjänä toimii m/s Stena Jutlandica, jonka keulapotkurit toimivat akuilla satama-alueilla ajettaessa.
Stena Teknik- tytäryhtiön projektipäällikkö Per Wimbyn mukaan laivayhtiön tulevaisuuden hanke on m/s Stena Elektran rakentaminen ensimmäiseksi täyssähköiseksi matkustaja-autolautaksi.
– Elektra on jo suunnittelupöydällä, ja sitä varten meidän pitää ratkaista muun muassa akkujen pikalatauksen ongelmat, Wimby sanoo.
Batteryloopin mukaan kierrätysakkuja voidaan tulevaisuudessa käyttää satamissa myös maasähkön varavoimana ja yleensäkin energiaratkaisuna, joka vähentää alusten kasvihuonepäästöjä satamissa. Stena Line ja Göteborgin satama ovat toimineet pitkään maasähkön pioneereina Ruotsissa.