17.11.2020

Suomeen tulevien uusien Finnlinesin rahtialusten sisaralus liikenteeseen

Eco Valencia on uuden, GG5G-hybridi-ro-ro-alussarjan ensimmäinen alus ja se on aloittamassa liikennöinnin Italiassa.
GG5G-luokan 12 yksiköstä yhdeksän tulee liikennöimään Välimerellä ja kolme Grimaldi-konsernin tytäryhtiön Finnlinesin liikenteessä Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan reiteillä.

Kuva: Grimaldi Lines

Eco Valencia alkaa liikennöidä Italian ja Espanjan välillä, poiketen säännöllisesti Livornon, Savonan, Barcelonan ja Valencian satamissa. Ensimmäinen Suomeen tuleva sarjan alus aloittaa liikennöinnin vuoden 2021 lopussa.

Alussarjan suunnittelu on toteutettu yhteistyössä Grimaldi Groupin, Nanjing Jinlingin telakan ja Knud E.Hansenin kanssa. Aluksissa on innovatiivisia elementtejä, jotka ovat osittain patentoituja ja tekijänoikeuksien suojaamia. Näihin kuuluu muun muassa ilmavoitelujärjestelmä, joka vähentää rungon ja veden välistä kitkavastusta. Sen ansiosta alus saa myös arvostetun RINA-sertifioidun AIR-LUB-merkinnän. Aluksessa on myös Rolls-Royce Promas Lite -järjestelmä, hukkalämmön talteenottojärjestelmä sekä rungon silikonipäällyste. Uudet alukset ovat ”erittäin vihreitä”, niissä on 600 m² aurinkopaneeleja, suurikapasiteettisia akkuyksiköitä päästöjen vähentämiseksi satamissa sekä moderni ajojärjestelmä.

Kaikissa uusissa GG5G-luokan aluksissa käytetään nykyaikaisimpia elektronisesti ohjattuja moottoreita, jotka käyttävät fossiilisia polttoaineita merellä ja satamissa sähköä. Litiumakkuyksiköihin varastoitua sähköä käytetään laivan energiantarpeeseen satamassa ollessaan mahdollistaen päästöttömän satamassaoloajan. Akut ladataan ajon aikana akseligeneraattoreiden ja (600 m2) aurinkopaneelien avulla. GG5G-aluksiin on asennettu myös pakokaasujen puhdistusjärjestelmät rikki- ja hiukkaspäästöjen vähentämiseksi.

Eco Valencian pituus on 238 metriä ja leveys 34 metriä, bruttovetoisuus 67 311 ja nopeus 20,8 solmua. Italian lipun alla purjehtiva alus on maailman suurin lähimerenkulun ro-ro-alus, ja se voi kuljettaa 7800 kaistametriä roro-lastia, mikä vastaa noin 500 perävaunua. Sen lastauskapasiteetti on kaksi kertaa suurempi kuin tällä hetkellä käytössä olevilla aluksilla, mutta silti se kuluttaa saman määrän polttoainetta samalla nopeudella. Tämä tarkoittaa kaksinkertaista hyötysuhdetta mitattuna kulutuksena kuljetettua tonnia kohti.

Aluksen luokittelun lisäksi RINA (Italialainen sertifiointilaitos) antoi alukselle ylimääräisen “Green Plus” -luokituksen. ”Green Plus” huomioi aluksen suunnitteluratkaisut ja toimintamenetelmät, jotka on otettu käyttöön vapaaehtoisesti sekä rakennusvaiheessa että aluksen käytön aikana, ja joiden tarkoituksena on parantaa ympäristönsuojelun tasoa enemmän kuin kansainväliset määräykset edellyttävät.

Suomeen tulevat sarjan alukset mukautettu Finnlinesin vaatimuksiin

Suomeen tulevien sarjan alusten konseptisuunnittelun toteutti Knud E.Hansen tiiviissä yhteistyössä Grimaldin ja Finnlinesin kanssa. Kolme Finnlinesille tulevaa alusta mukautetaan Finnlinesin vaatimuksiin. Esimerkiksi lastikapasiteetti on 5800 kaistametriä verrattuna GG5G-mallin 7800 kaistametriin. Finnlinesin tyypillinen rahtiyhdistelmä sisältää perävaunujen lisäksi myös kontteja, paperirahtia sekä uusia autoja. Sääkannella kuljetetaan ensisijaisesti kontteja ja liikuteltavia säiliöitä.
Alusten mitat, rungon muoto ja kaksitahtiset koneet ovat identtiset GG5G-vakiolaitteiden kanssa, mutta Finnlinesin alukset vahvistetaan jääluokan 1A Super-standardeihin.
Finnlinesin ensimmäinen alus toimitetaan vuoden kuluttua ja se sisältää myös kaikki Grimaldille rakennettavien yhdeksän GG5G:n vihreät piirteet.

Jaa artikkeli