25.09.2020

Swan Hellenic Minerva on tuorein Helsingissä rakennettava risteilyalus

Helsinki Shipyards Oy on reilussa vuodessa osoittanut kykynsä laivanrakentajana. Telakan ensimmäisen uudisrakennuksen köli laskettiin perinteisin seremonioin 24. syyskuuta ja aluksen nimeksi tulee Swan Hellenic Minerva. Hankkeen kunnianhimoinen aikataulu pitää kutinsa pandemian häiriöistä huolimatta.

Swan Hellenicin toimitusjohtaja Andrea Zito osallistui kolikkoseremoniaan etäyhteydellä.

Kölinlaskussa aluksen ensimmäinen, 347 tonnia painava runkolohko laskettiin kölipukeille merenkulun ikivanhojen perinteiden mukaisesti onnea tuovien kolikoiden päälle. Ensimmäisessä laivauksessa kaikkiaan viisi runkolohkot oli hiljattain saapunut Liettuan Klaipedasta varusteltuina ja maalattuina.

Tilaaja, Swan Hellenic -varustamoyhtiö kunnioitti perinteitä ilmoittamalla seremonian aikana, että aluksen nimeksi tulee SH Minerva varustamon ensimmäisen tutkimusristeilyaluksen kunniaksi. Minerva oli alun perin roomalaisten luovuuden ja viisauden jumalatar.

SH:n toimitusjohtaja Andrea Zito osallistui koronapandemian poikkeusolojen takia Helsingin kölinlaskuun videotervehdyksen kautta. Puhujan lahjoistaan tunnetun varustamopomon mielestä uuden laivan kölinlasku on kaikkein sopivin tapa nostaa 70-vuotias brittivarustamo takaisin aallonharjalle.

Brittiläinen Swan Hellenic -varustamoyhtiö käynnistettiin uudelleen heinäkuussa 2020 jatkamaan sitä kulttuuripainotteista risteilymatkailua, jonka yritys pani alulle 1950-luvulla. Yhtiöllä on toimistot Lontoossa, Monacossa ja Berliinissä.

Swan Hellenic Minervan kolikkoseremonia eilen Helsinki Shipyardsin telakalla.

Huipputeknologiaa ja tasokasta palvelua

Elegantti uusi alus edustaa polaariristeilyjen viimeisintä sukupolvea. SH Minervassa on 4,6 MW dieselsähköinen koneisto pakokaasupuhdistuksella ja PC5 jääluokkaan vahvistettu runko. 113-metrinen ja 10 500 bruttotonnin alus on suunniteltu erityisesti maapallon jännittävimpien ja luoksepääsemättömien paikkojen tutkimiseen.

SH Minervan kapasiteetti on 152 risteilyvierasta 76 hytissä ja sviitissä. Aluksessa on 120 hengen miehistö, jotta vieraille voidaan tarjota kaikkein tasokkainta henkilökohtaista palvelua. Uudet viiden tähden polaarialueiden tutkimusristeilijät tulevat liikenteeseen marraskuussa 2021 ja huhtikuussa 2022.

Projektipäällikkö Jonas Packalénin mukaan Swan Hellenicin uudisrakennus 516 ja sen sisaralus NB 517 on suunniteltu äärimmäisiin keleihin, kovien jääolojen napameriltä aina tropiikin kuumille vesille.

– Ja tietenkin alukset on suunniteltu täyttämään herkän luonnon asettamat vaatimukset niillä alueilla, missä ne purjehtivat, Packalén sanoo.

Hietalahden telakalla on vanhat perinteet

Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Carl-Gustaf Rotkirch.

Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Carl-Gustaf Rotkirch on erittäin iloinen siitä, että telakka on voinut kutsua työntekijät takaisin töihin ja osallistumaan jännittävään projektiin.

– Nyt voimme tehdä sitä, mitä parhaiten osaamme. Se on suunnitella ja rakentaa aluksia, joilla on hieno tarina takana ja vielä suurempi tarina edessä. Swan Hellenicin alukset inspiroivat meitä ja toivon, että asiakas voi tuntea tämän.

Helsinki Shipyard Oy juhli toukokuussa ensimmäistä vuosipäiväänsä. Pääkaupungissahan itse telakkatoiminta alkoi jo 155 vuotta sitten, kun Helsingfors Skeppsdocka valtuutettiin perustamaan telakka Hietalahteen 4. maaliskuuta 1865. Telakka tunnetaan suomalaisen laivanrakennuksen edelläkävijänä, merkittävänä työnantajana sekä osana Helsingin kaupungin historiaa ja kaupunkikuvaa.

Jaa artikkeli