23.05.2022

Swan Hellenic ostaa takaisin kaksi risteilyalusta venäläisvuokraajalta

Swan Hellenic Cruises on käyttänyt osto-optionsa kahteen 10.600 GT Helsingin Telakka Oy:n kehittämään ja rakentamaan risteilyalykseen. Alusten alkuperäinen rahoittaja on Moskovassa sijaitseva GTLK. Swan Hellenic Cruisesin mukaan omistajuus siirtyi yhtiölle välittömästi.

Kyproksella päämajaansa pitävä yhtiö kertoi TradeWindsille tehneensä ratkaisun GTLK:n tytäryhtiöiden kanssa solmitun leasing-sopimuksensa pohjalta. GTLK joutui EU:n sanktioiden kohteeksi huhtikuun alussa. Leasing-sopimus kattoi 152 hyttipaikan risteilijät SH Minervan ja SH Vegan. SH Minerva valmistui Helsingin telakalla vuoden 2021 lopulla ja SH Vega suorittaa parhaillaan merikoeohjelmaansa pian tapahtuvaa luovutusta varten.

Swan Hellenicin mukaan ostoprosessi käynnistyi jo ennen sanktioita. Näin myös omistajuuden siirtoon liittyvät prosessit ovat edenneet jo pitkälle ja omistajuus voi siirtyä Swan Hellenicille välittömästi.

Oston myötä molemmat alukset vapautuvat sanktioista. Yhtiön mukaan GTLK:n ja sen tytäryhtiöiden asettaminen sanktiolistalle eivät vaikuta myöskään alusten nykytilanteeseen.
SH Minerva on tällä hetkellä Antarktika-neitsytristeilyiden jälkeen Uruguayssa Etelä-Amerikan vesillä, mutta alus tulee operoimaan kesällä Euroopassa. SH Vega on vielä telakalla Suomessa, ja Swan Hellenicin nettisivujen mukaan risteilyjä sillä on luvassa myöhemmin tänä vuonna.

Maaliskuun lopulla Swan Hellenic perui risteilyjään Venäjän Kauko-Idän alueille ja Aasiaan. Syynä olivat Ukrainan tilanne ja koronapandemia.
Swan Hellenic rakentaa parhaillaan kolmatta, hieman suurempaa Polar-luokan risteilyalustaan SH Dianaa Helsingissä. Aluksen kokonaisvetoisuus on 12 100 GT, ja siinä on 192 hyttipaikkaa. Laivan toimitusaika on tammikuussa 2023.

Yhtiö painottaa, etteivät itse yhtiö, sen tytäryhtiöt, pankit tai alihankkijat ole Venäjälle asetettujen pakotteiden kohteena.

Swan Hellenic on toinen risteilyoperaattori, jonka toimintaan GTLK:n sanktiot ovat vaikuttaneet. Aikaisemmin Norjan Havila Kystruten kertoi kartoittavansa vaihtoehtoista rahoitusta Turkissa valmistettaville neljälle alukselleen. Alusten alkuperäinen rahoittaja oli myös GTLK.

Jaa artikkeli