10.11.2017

Turku vetää EU:n merialojen neljän miljoonan euron digihanketta

EU:n kunnianhimoisen meriteollisuuden tutkimus- ja kehityshankkeen tavoitteena on lisätä alan ekotehokkuutta Itämeren alueella digitalisaation avulla. Mukana on yli 20 tutkimuslaitosta, yritystä ja
sidosryhmää Itämeren eri maista.
Ecoprodigi -hankkeelle on myönnetty EU:n Interreg Baltic Sea Region -ohjelmasta yli kolme miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on yhteensä noin 4,2 miljoonaa euroa.

EU:n kunnianhimoisen meriteollisuuden tutkimus- ja kehityshankkeen tavoitteena on lisätä alan ekotehokkuutta Itämeren alueella digitalisaation avulla. Mukana on yli 20 tutkimuslaitosta, yritystä ja
sidosryhmää Itämeren eri maista.Ecoprodigi -hankkeelle on myönnetty EU:n Interreg Baltic Sea Region -ohjelmasta yli kolme miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on yhteensä noin 4,2 miljoonaa euroa.

Suomessa hanketta rahoittaa myös työ- ja elinkeinoministeriö. Hanketta koordinoi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutti ja Turun yliopistosta mukana on myös Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

Mukana eri kokoisia yrityksiä Suomesta

Suomesta hankkeessa ovat mukana lisäksi Carinafour, Koneteknologiakeskus Turku Oy, Meyer Turku Oy ja Sininen Polku Oy sekä hankkeen viestinnästä vastaava Centrum Balticum -säätiö.

Ecoprodigi-hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan uusia digiratkaisuja laivojen suorituskyvyn, lastauksen sekä telakkaprosessien tehostamiseen.

Telakkaympäristöissä kehitetään esimerkiksi prosessiohjauksen optimointiin liittyvää teknologiaa. Varustamoiden kanssa testataan muun muassa sitä, miten 3d-skannausta voidaan hyödyntää laivojen lastauksen optimoinnissa.

‒ Digitalisaatiosta puhutaan paljon, mutta esimerkiksi big datan, 3d-skannauksen ja IoT:n hyödyntäminen on vasta alkutekijöissään meriteollisuuden verkostoissa,  projektipäällikkö Eini Haaja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutista kertoo.

Haajan mielestä Ecoprodigi on ainutlaatuinen hanke, sillä siinä on mukana useita suuria toimijoita, kuten telakat Meyer Turku Suomesta ja JSC Western Baltic Engineering Liettuasta sekä varustamot DFDS ja J. Lauritzen Tanskasta.

– Mukana on myös pk-yrityksiä, joita harvoin nähdään näin suurissa EU-hankkeissa, Haaja lisää.

Meyerillä haastavan paksut tilauskirjat

Meyer Turku odottaa hankkeelta näkyvää hyötyä telakan toimintaan.

‒ Meyer Turun telakalla on edessään myönteisessä mielessä haastavia vuosia ennätyksellisen tilauskannan vuoksi. Ecoprodigi-hankkeen tutkimus- ja kehitysaktiviteetit yhdessä muun käynnissä olevan kehittämisen kanssa ovat meille välttämättömiä, jotta voimme turvata sovittujen laivojen menestyksekkään toimituksen, varsinkin kun se tarkoittaa tuotantokapasiteettimme moninkertaistamista nykytilanteeseen verrattuna, Meyer Turun t&k -toiminnasta  vastaava Kari Sillanpää kertoo.

Telakan toimintaa on hankkeen puitteissa tehostamassa muun muassa Carinafour.

‒ Carinafour kehittää Ecoprodigi-projektissa omaa digitaalista Smart Operations -palveluaan, jolla pystytään parantamaan projektiteollisuuden kokonaistuottavuutta ja resurssien käyttöä radikaalisti, avaa yrityksen hallituksen puheenjohtaja Ari Viitanen.

Merialojen tiekartta digibisneksiin

Digitaalisten ratkaisujen lisäksi Ecoprodigi tuottaa muun muassa tiekartan merisektorin digitalisaation tukemiseksi, politiikkasuosituksia eri viranomaistahoille sekä koulutusta ja seminaareja alan yritysten digiosaamisen ja -verkostojen lisäämiseksi.

‒ Meriteollisuuden toimijoilla pitää olla avaimet arvioida ja kehittää itse omaa ekotehokkuuttaan digitalisaation avulla. Se on ainoa tapa selvitä globaalissa kilpailussa pitkällä tähtäimellä, projektipäällikkö Haaja kiteyttää Turun yliopiston nettisivuilla.

 

http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Sivut/turun-yliopisto-vetamaan-yli-4-miljoonan-euron-kansainvalista-meriteollisuuden-digitalisaatiohanketta.aspx

Jaa artikkeli