21.12.2022

Turun Rajavartiolaitokselle toimitettavien alusten rakentajat valittu

Meyer Turku on varmistanut Rajavartiolaitokselle toimitettavien ulkovartiolaivojen rakennus- ja varusteluvaiheista vastaavat yhteistyökumppanit. Alusten rungot rakentaa puolalainen Baltic Operator. Kansirakenteet rakentaa Uudenkaupungin Työvene, joka myös varustelee laivat valmiiksi tiiviissä yhteistyössä Meyer Turun kanssa. Alusten suunnittelusta vastaa Meyer Turku yhdessä suomalaisen suunnitteluverkoston kanssa.

Ulkovartiolaivan havainnekuva

Meyer Turku ja Rajavartiolaitos vahvistivat kesäkuussa 2022 sopimuksen, joka sisältää kahden uuden Turva-luokan monitoimisen ulkovartioaluksen toimittamisen. Meyer Turku vastaa hankkeesta alusta loppuun. Ensimmäinen alus valmistuu vuoden 2025 ja toinen vuoden 2026 aikana.

Rajavartiolaitokselle toimitettavien alusten rungot tulee rakentamaan Gdanskissa toimiva puolalainen Baltic Operator, joka on toimittanut myös suurlohkoja Meyer Turussa rakennettaviin laivoihin. Baltic Operator valikoitiin useiden telakoiden joukosta yhdessä Rajavartiolaitoksen kanssa suoritetun arvioinnin ja paikan päällä toimitetun auditoinnin jälkeen. Kansainvälisillä laivanrakennus-, tuulienergia-ja offshore-sektoreilla toimiva Baltic Operator on osa Grupa Przemysłowa Baltic -yhtymää.

Rungot rakennetaan valmiiksi ja laivat varustellaan Uudenkaupungin Työveneen telakalla Uudessakaupungissa. Uudenkaupungin Työvene on suomalainen alumiini- ja teräsaluksia ammattikäyttöön suunnitteleva, rakentava ja toimittava laivanrakennusyritys, joka tarjoaa tarvittavan kapasiteetin ja infrastruktuurin projektin läpiviemiseen aikataulun puitteissa. Yrityksellä on lisäksi pitkä kokemus Rajavartiolaitoksen hankkeista ja sen myötä asiaankuuluva turvallisuuskulttuuri ja ymmärrys asiakkaan korkeasta vaatimustasosta.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme julkistaa tärkeimmät yhteistyökumppanimme ulkovartiolaivojen rakennusvaiheen osalta. Molemmat toimijat, niin Baltic Operator kuin Uudenkaupungin työvene ovat tunnettuja alan ammattilaisia ja on hienoa päästä toteuttamaan näitä vaativia projekteja yhdessä heidän kanssaan, kommentoi Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.

Tulevien Turva-luokan monitoimialusten teknisiä ominaisuuksia

Pituus: 98 m
Leveys: 17,6 m
Syväys: 5,1 m
Koneteho: 12 MW

Jaa artikkeli
FREJA