Fint­raf­fi­c es­ti vii­me vuon­na 21 mah­dol­lis­ta ka­ril­lea­joa

Kaikissa tapauksissa alus oli suuntaamassa kohti matalikkoa, mutta muutti kurssiaan Meriliikenteenohjauksen yhteydenoton jälkeen.

Fintrafficin meriliikennekeskuksissa huolehditaan 24/7/365, että alusliikenne on turvallista, sujuvaa ja häiriötöntä. Kuva: Fintraffic

Fintrafficin meriliikenteenohjauksessa estettiin vuonna 2022 peräti 21 mahdollista alusten karilleajoa. Tämä käy ilmi juuri valmistuneesta Fintrafficin meriliikenteenohjauksen karilleajojen estojen vuositilastoinnista.

Meriliikenteenohjauksen tehtävänä on varmistaa merenkulun turvallisuus ja sujuvuus Suomen rannikolla, sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla sekä Saimaan syväväylällä. Vuonna 2022 yhtiö esti 21 mahdollista alusten karilleajoa, joista 18 estettiin Suomen rannikon alueella ja kolme Suomen vastuulle kuuluvien kansainvälisten merialueiden valvonta-alueella.

– Huolehdimme meriliikennekeskuksissamme alusliikenteen, kuten rahtialusten ja matkustajalaivojen turvallisesta kulusta ympäri vuorokauden, vuoden kaikkina päivinä. Viime vuonna estämistämme mahdollisista karilleajoista kaikissa oli kyse tilanteesta, jossa alus oli suuntaamassa kohti matalikkoa, mutta muutti kurssiaan yhteydenotostamme. Meriliikennekeskus antoi myös kuusi kertaa navigointiapua, jolla varmistettiin alusten turvallista kulkua väyläalueella, Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta operatiivinen johtaja Sari Talja sanoo.

Lisää aiheesta:

Fint­raf­fi­c käynnistää alus­ten koh­taa­mis- ja ohit­ta­mis­kiel­toa­luei­den tar­kistamisen

Jaa artikkeli