Yhdysvaltain rannikkovartioston komentaja Karl Schultz listasi viikko sitten pitämässään linjapuheessa U.S. Coast Guardin saavutuksia ja linjasi samalla organisaation tavoitteita ja haasteita tuleville vuosille.
Amiraali painotti merenkulun vapauden turvaamista Yhdysvaltain aluevesillä sekä suurvallan elintärkeiden kauppaväylien pitämistä avoimina.
– Yli 90 prosenttia maailman tavarakaupasta liikkuu köleillä. Olemme merenkulusta riippuvainen kansakunta, jonka meriliikenteen järjestelmä luo yli 30 miljoonaa työpaikkaa ja kasvattaa kansantaloutta 5,4 biljoonalla dollarilla vuodessa, amiraali totesi.
Hänen mukaansa U.S. Coast Guard ja sen henkilöstö päivystää kellon ympäri yhä monimutkaisemmiksi muuttuvien meriyhteyksien suojaamiseksi. Amiraalin mielestä rannikon ja merirajojen valvojien haasteita lisäävät muun muassa uudentyyppiset alukset, LNG-kuljetusten ripeä kasvu ja Yhdysvaltain aluevesille nousseet laajat merituulipuistot.
Tähtilippu liehuu myös napapiirin merialueilla
Arktiset merialueet tarjoavat omat ongelmansa ja niiden valvonnan tehostamiseksi Yhdysvallat on päättänyt hankkia pitkästä aikaa uusia jäänmurtajia ja jäissä kulkevia vartiolaivoja.
– U.S. Coast Guard operoi Yhdysvaltain jäänmurtajalaivastoa ja vastaa pohjoisten vesien turvallisuudesta. Meillä on nyt käytössä vain kaksi ikääntynyttä jäänmurtajaa, joista toinen on raskas murtaja. Tämä on säälittävän vähän tehtävien laajuuteen verrattuna. Korkeilla leveysasteillakin vain läsnäolo lisää vaikutusvaltaa, Schultz luonnehti nykytilannetta.
Amiraalin mielestä hyvä uutinen on se, että kongressi on myöntänyt rahat uuden jäänmurtajan hankintaa varten. Kyseessä on ensimmäinen amerikkalaisten rakentama raskas murtaja 50 vuoteen. Alustyyppi on nykyään saanut USA:ssa uuden nimen ja sitä kutsutaan jäissä kulkevaksi vartiolaivaksi tai kutteriksi (psc, polar security cutter), uutissaitti MarineLink kirjoittaa.
– Presidentti on saanut kongressilta tilausvaltuudet uuden murtajan hankkimiseksi. Lisäksi presidentti on pyytänyt 555 miljoonan dollarin lisämäärärahaa toiselle psc:lle tilikautta 2021 varten. Tavoitteena on vielä kolmannenkin tällaisen aluksen hankinta, Schultz kertoi rahoitussuunnitelmista.
– Näiden kolmen raskaan sarjan murtajan lisäksi Yhdysvallat aikoo hankkia vielä kolme keskiraskasta jäänmurtajaa vahvistamaan tähtilipun liehumista pohjoisilla vesillä myös tulevien vuosikymmenten aikana, amiraali sanoi.
Polaarimurtajan suunnittelu on jo pitkällä
MarineLinkin tietojen mukaan uudet raskaat murtajat ovat noin 138 metriä pitkiä ja 29 metriä leveitä aluksia, joiden uppouma on 33 000 tonnia. Ensimmäisen aluksen kiinteäksi hinnaksi on jo viime toukokuussa vahvistettu 746 miljoonaa dollaria.
Aluskatraan ensimmäisen murtajan rakentaa Mississippin Pascagoulassa toimiva yhdysvaltalaistelakka VT Halter Marine. Aluksen dielselsähköiset voimalaitteet toimittaa Caterpillar. Pääkoneet kehittävät 45 200 hevosvoiman tehot, minkä ansiosta alus kykenee kulkemaan yli kahden metrin paksuisessa kiintojäässä.
Murtajalle tulee 186 hengen miehistö ja aluksen toiminta-aika on noin kolme kuukautta.
Mielenkiintoisena yksityiskohtana MarineLink kertoo varmana tietona, että uuden murtajan propulsiolaitteet hankitaan Suomesta ja että ne ovat nimen omaan ABB Azipodeja.