Lakiehdotuksessa allokoidaan 350 miljoonaa dollaria uuteen Great Lakes -jäänmurtajaan ja samalla päivitetään standardeja, joilla USCG mittaa jäänmurron suorituskykyä. Lakialoitteen esittäjät, senaattori Tammy Baldwin ja edustaja Mike Gallagher halusivat antaa USCG:lle mahdollisuuden mitoittaa jäänmurtajalaivastonsa niin, että se selviäisi suurimmasta osasta jääsesonkeja ilman häiriöitä kaupallisessa liikenteessä.
Lakialoite tehtiin alun perin jo helmikuussa 2020, kun riittämätön jäänmurto talvikaudella 2018-2019 aiheutti rahtilaivojen juuttumisen satamiin useiksi päiviksi. Lakes Carrier Association arvioi, että Suurten järvien yritykset menettivät lähes miljardi dollaria tuloja, kun järvien jäänmurtokapasiteetti ei ollut riittävä. Yhdysvaltain lipun alla purjehtivat alukset Suurilla järvillä kuljettivat viime vuonna yli 81 miljoonaa tonnia rahtia.
USCG kertoo, että sillä on Suurilla järvillä kuusi jäänmurtajaa. Laivasto kuitenkin vanhenee, ja sen keski-ikä on lähes 40 vuotta. Kongressin budjettitoimiston arvioiden mukaan uusi alus voi kuitenkin olla vielä kymmenen vuoden päässä. Toimiston mukaan on huomattava, että projekti ei ole vielä edes käynnistynyt ja vaatii esi- ja konseptisuunnittelun, teknisen projektin kehittämisen ja lopulta tarjouskilpailun USA:n telakoille. Mackinawn pituus on 73 m, leveys 17.8 m ja paalutyöntö 66 t. Miehistöä on 55 henkeä. Sen jäänmurtokyky on 80 cm kolmen solmun nopeudella ja metrisen jään läpi murtautuminen.
USCG vaatii uutta raskasta jäänmurtajaa järville huomauttaen, että se tarvitsi myös toimintaan taustavarmistusta. Kanada on hiljattain hankkinut Kaspian mereltä Mangystau-tyyppisen Aker Arcticin suunnitteleman murtajan omalle puolelleen vahvistamaan vanhentuvaa järvien murtajakalustoa. Suomalaiset suunnittelijat ja laitetoimittajat ovat hyvissä asemissa uudessa hankkeessa.
ABB toimittaa jo muutenkin Bollinger Shipyardsilla (ent. VT Halter) rakenteilla olevaan Polar Sentinel nimen saaneeseen USCG polaarimurtajaan ns. hybridipropulsion, jossa on kiinteä keskiakseli ja sivuilla kaksi vetävää Azipodia. Sisarlaivakin on jo tilattuna. Edellä mainittu budjettilakiesitys sisältää 167,2 miljoonaa dollaria kolmannenkin Polar Security Cutter jäänmurtajan hankintaan sekä miljoona dollaria uuden kevyemmän “medium class” Arctic Security Cutter ohjelmatoimiston perustamiseen.
Teksti Mikko Niini