04.08.2023

Uuden päästökauppalain lausuntokierros päättyy pian

Lain soveltamisala laajenisi kattamaan laitosten ja lentoliikenteen lisäksi myös meriliikenteen. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että Suomi soveltaisi saaripoikkeusta Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliseen liikennöintiin.

Työ- ja elinkeinoministeriö lähetti 30.6.2023 lausunnolle luonnoksen uudeksi päästökauppalaiksi. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön muutettu päästökauppadirektiivi laitosten, meriliikenteen ja lentoliikenteen päästökaupan osalta.

Lausuntoja lakiluonnoksesta voi antaa 11.8.2023 saakka Lausuntopalvelu.fi sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön. Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen, ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.

EU:n päästökauppadirektiivin uudistuksella vastataan EU:n päästövähennystavoitteiden kiristymiseen. Samalla laajennetaan päästökaupan vaikuttavuutta uusille toimialoille. Meriliikenne liitetään 1.1.2024 alkaen asteittain osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää. EU:n yleisen päästökaupan piiriin kuuluvat tällä hetkellä suuret teollisuus- ja energiantuotantolaitokset sekä Euroopan talousalueen sisäinen lentoliikenne.

Hallitus ehdottaa, että Suomi soveltaisi saaripoikkeusta

Direktiivissä on merkittävää harkintavaltaa liittyen saaripoikkeuksen soveltamiseen. Jäsenvaltio voi päättää, sovelletaanko poikkeusta vuosina 2024–2030.

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että Suomi soveltaisi saaripoikkeusta Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliseen liikennöintiin. Saaripoikkeuksen käytöstä linjattiin hallitusohjelmassa. Poikkeuksen piiriin kuuluisivat bruttovetoisuudeltaan 5 000 tonnin ja sitä suurempien matkustaja-autolauttojen matkat. Näiden alusten ei tarvitsisi palauttaa päästöjään vastaavaa määrää päästöoikeuksia. Poikkeus vähentäisi päästökaupan haitallisia vaikutuksia Ahvenanmaan kansantalouteen ja saavutettavuuteen.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli