Toimitusjohtaja Juha Granqvist sanoo, että tilaus on luottamuksen osoitus Uudenkaupungin Työveneen osaamiselle korkealuokkaisten, ammattikäyttöön soveltuvien alusten suunnittelijana ja rakentajana.
Tilaus on tarjouskilpailun lopputulos, jossa suomalaistelakan ja sen alankomaisten yhteistyökumppaneiden C-Jobin ja Holland Marin Technologiesin kehittämä ratkaisu jopa ylitti asiakkaan monipuoliset tarpeet ja vaatimukset. Sillä on myös merkittävä työllistävä vaikutus. Tilaus takaa täystyöllisyyden sekä Uudenkaupungin Työveneelle että sen alihankintaketjulle. Yhtiön palveluksessa on viitisenkymmentä henkilöä ja merkittävä määrä alihankkijoita.
– Riippuu hieman laskentatavasta, mutta tilaus merkitsee ehkä 150 miestyövuotta, sanoo toimitusjohtaja Granqvist.
Suunnittelu on jo käynnissä ja tuotannolliset toimet alkavat syksyllä. Telakalla on nykyisellä kuormalla työtä ainakin vuoden 2023 loppuun.
Granqvist pitää tilausta merkittävänä myös siksi, että sen saaminen edellyttää sekä huippulaatua että asiakkaan erityistarpeiden huomioonottamista.
– On erityisen tärkeää ottaa huomioon muutkin tekijät kuin hintalappu, kiteyttää Granqvist, jonka mukaan tilaus on kunnianosoitus suomalaiselle ja hollantilaiselle laivanrakennusperinteelle.
Imuruoppaukseen käytettävän TSDH-aluksen toimitusaika on 21 kuukautta.
Gdynian merivirasto aikoo käyttää sitä viisi metriä syvän, Gdanskinlahdelta Vistulan laguunin läpi Elblag-joelle kulkevan pääasiallisen vesiväylän rakentamiseen ja ylläpitoon.
Alusta tullaan myös käyttämään Vistulan laguunin muiden, pienempien satamien väylien ylläpitoon. Väyläsyvyys saattaa paikoin olla jopa 18 metriä.
Tilatulla imuruoppaajalla on pituutta noin 60 metriä ja leveyttä 14 metriä
Uudenkaupungin Työvene on vuonna 1987 perustettu laivanrakennusyritys, joka on valmistanut yli 200 kohdetta, mm. monitoimialuksia, vartiolaivoja ja losseja ja toteuttanut merkittäviä uudistushankkeita.
Pääasiassa viranomaiskäyttöön valmistetut uudisrakennukset ulottuvat pienistä alumiinisista työveneistä pitkälti yli 100 metrin mittaisiin laivoihin.
Teksti Vesa Veikkola