02.06.2020

Uusilla suomalaisjeteillä kovaa kyytiä katamaraanille

Tanskalainen Molslinjen on valinnut Wärtsilän voimalaite- ja propulsioratkaisut uudelle, suurten nopeuksien katamaraanilleen. Suomalaiset vesisuihkut sinkoavat Ystadin ja Rønnen väliseen liikenteeseen tulevan kookkaan matkustaja-autolautan 37 solmun vauhtiin.

Molslinjenin tilaaman 115-metrisen alumiinikatamaraanin rakentaa australialaisen Austalin telakka Filippiineillä. Alukseen tulee neljä Wärtsilä 31-konetta ja yhtä monta WXJ1500SRI -vesisuihkulaitetta. Teknologiayhtiö toimittaa alukselle myös ProTouch -komentosiltajärjestelmän. Tilaus vahvistettiin toukokuussa.

Wärtsilä 31 -kone on samainen meridiesel, jonka Guinness valitsi taannoin ennätystenkirjaansa maailman tehokkaimpana nelitahtisena dieselmottorina, Wärtsilä Marine Power Solutions -liiketoimintayksikön johtaja Stefan Nysjö muistuttaa.

– Wärtsilä 31-koneet yhdessä tehokkaiden WXJ -jettien kanssa ovat nopeille lautoille kehitetty ainutlaatuinen propulsioratkaisu. Olemme todella innostuneita päästyämme mukaan tähän hankkeeseen, Nysjö sanoo.

Molslinjenin katamaraanilla on tilaa 1 610 matkustajalle ja 450 henkilöautolle. Vaihtoehtoisesti alukselle sopii 617 kaistametrin verran rekkoja ja 257 autoa. Aluksen marssivauhti on 37 solmua.

Austal Philippinesin toimitusjohtaja Wayne Murray huomauttaa, että katamaraanin pelkkä koko ja suuri teho tekevät siitä ainutlaatuisen hankkeen myös telakalle.

– Tästä aluksesta tulee volyymiltaan suurin alus, jonka telakkamme on ikinä rakentanut. Ja voimakkaista koneistaan huolimatta alus toimii erittäin tehokkaasti ja ympäristöä säästäen, Murray sanoo.

Tanskalaiset luottavat suomalaisiin muskeleihin

Molslinjenin teknologiajohtaja Flemming Kristensen sanoo varustamon käyttävän jo Wärtsilän vanhempia vesisuihkumoottoreita nopeilla lautoillaan.

– Samoin Wärtsilä 31 on meille tuttu kone, joka on tehokkuutensa puolesta aivan omaa luokkaansa.

Wärtsilä esitteli uuden WXJ-sarjan vesijettinsä viime vuonna yhtiön vanhemman LJX-sarjan seuraajaksi. Molslinjenin tilaus yhdistää ensi kerran nämä voimanpesät eli WXJ-jetit ja Wärtsilä 31 -koneet samaan alukseen.

Suomalaisyhtiö toimittaa voimalaiteratkaisut telakalle vuoden 2021 heinäkuusta alkaen. Uusi katamaraani aloittaa liikennöinnin Molslinjenin Ruotsin ja Tanskan välisellä Bornholmin reitillä vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.

Austalilla riittää sota-alusten alumiiniosamista

Austal Philippinesin telakka toimii Balambanissa Cebun saarella. Yksikkö aloitti toimintansa 2012 vain 30 kokopäiväisen henkilön voimin, mutta nykyään telakalla työskentelee melkein tuhat laivanrakentajaa. Tähän mennessä telakka on rakentanut 18 alusta ja sen nykyinen tilauskanta on erittäin vahva.

Emoyhtiö Austal Group on maailmanlaajuisesti toimiva laivanrakennusyhtiö ja puolustusalan toimija, joka on kolmen vuosikymmenen aikana rakentanut yli 300 kauppalaivaa tai sota-alusta kaikkiaan 54 maan asiakkaille.

Australian suurimpana vientiyhtiönä Austal on myös maailman suurin alumiinirunkoisten laivojen rakentaja. Viime aikoina yhtiö on osallistunut muun muassa U.S. Navyn huippumoderniin LCS (littoral combat ship) -hankkeeseen.

Jaa artikkeli