27.05.2022

Venäjä alkaa rakentaa pohjois-etelä -konttiliikennekäytävää

Venäjän valtion telakkayhtiö United Shipbuilding Corporation (USC) on ryhtynyt kehittämään pohjoisen ja etelän välistä vesiliikennekäytävää, totesi USC:n pääjohtaja Aleksei Rakhmanov kertoi äskettäisessä ”Teollisuuspolitiikka uudessa todellisuudessa” huippukokouksessa.

USC:n pääjohtaja Aleksei Rakhmanovin mukaan ensimmäinen konttilaivasopimus on tarkoitus allekirjoittaa lähitulevaisuudessa.

USC:n pääjohtaja Aleksei Rakhmanovin mukaan uuden 340 TEU-konttialuksen rakentaminen kestää yhtiön telakoilla 14 kuukautta.

– Olemme tällä hetkellä aktiivisesti mukana suunnittelussa ja allekirjoitamme pian laivanrakennussopimuksen ensimmäisen asiakkaan kanssa. Haluaisimme toteuttaa sen sarjaprojektina, Rakhmanov sanoi. Vaikka hän kieltäytyi nimeämästä asiakasta, hän mainitsi asiakkaan osallistumisen jo nyt pohjoisen ja etelän välisen käytävän toimintaan. Venäjällä on viime viikkoina puhuttu vesiliikennekäytävän muodostamisesta mm. Kaspian meren kautta Iraniin, lähi-itään ja Intiaan. Sotatila rajoittaa vielä liikennettä Mustalla merellä.

– Tätä käytävää varten on olennaisen tärkeää varmistaa täydet lastit molempiin suuntiin ja käyttää tavallisten konttien lisäksi myös jäähdytyskontteja elintarvikkeiden kuljetukseen. Kehitämme parhaillaan tätä lähestymistapaa, Aleksey Rakhmanov kommentoi.

Mitä tulee uusiin siviilialuksiin United Shipbuilding Corporationin tilausportfoliossa, Rakhamov korosti nyt keskittymistä jäänmurtajien ja kalastusalusten sijaan rahti- ja matkustajasegmenttien vahvistamiseen.

– Uskon, että tulemme rakentamaan myös suuria aluksia, joiden kapasiteetti on jopa 40 000–60 000 tonnia jopa todennäköisesti 80 000 tonnia. Tutkimme perusteellisesti USC:n telakoiden teknologisia valmiuksia tällaisen hankkeen toteuttamiseksi ja tiedotamme johtopäätöksistämme lähitulevaisuudessa. Lisäksi kehitämme aktiivisesti matkustajaliikennesegmenttiä ja rakennamme toivottavasti seuraavan joki-meriluokan risteilyalusten sarjan 180 matkustajalle Kaspianmeren ja Mustanmeren kasvavan kysynnän vuoksi. Nämä alukset mukautetaan tekniikoihin, joita on sovellettu Mustai Karimin ja Peotr Velikyn rakentamiseen, joista jälkimmäinen on valmistumassa.

Teksti Mikko Niini

Jaa artikkeli