Rakennustyötä telakalla johtaa projektipäällikkö Kari Granberg, joka yhdessä suomalaisten, ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten insinöörien ja tiiminvetäjien kanssa valvoo työtä ja huolehtii turvallisuusvaatimusten täyttymisestä.
– Tällä hetkellä päivämme kuluvat piirustusten tarkastamiseen, asiakirjojen kontrollointiin ja työn valvomiseen. Juuri nyt täällä työskentelee 800 ihmistä, joista noin 200 on sisustuksen parissa työskenteleviä eri yhteistyökumppaneiden työntekijöitä. Teemme päivittäin useita eri järjestelmien ja automaation tarkastuksia ja testejä. Tarkastamme sisä- ja ulko-ovia, valvomme maalaus- ja eritystyötä, sprinkleri- ja venttiilijärjestelmiä, kaapelivetoja ja liitoksia. Päivä päivältä työ edistyy, ja alus alkaa saada muotonsa. Se inspiroi meitä paljon, sanoo Viking Linen projektipäällikkönä paikan päällä Xiamenissa toimiva Kari Granberg.
Useita yhteistyökumppaneita ja turnkey-yrityksiä
Jo suunnitteluvaiheessa Viking Line päätti palkata projektiin tunnettuja ja merkittäviä yhteistyökumppaneita kehittämään ympäristöteknisiä ratkaisuja ja luomaan innovatiiviset sisätilat, joissa asiakaskokemus on etusijalla. Kumppaneista mainittakoon ABB Marine, arkkitehtitoimisto Koncept, Climeon, Wärtsilä, Kone, Deltamarin, Scenso, ICF Group, TSI ja Almaco. Näistä yrityksistä seuraavat osallistuvat tällä hetkellä aktiivisesti aluksen rakentamiseen:
Almaco asentaa parhaillaan seinäpaneeleja käytäviin ja viimeistelee hyttien sisustusta. Matot on asennettu joillain kansilla. Isompia tehtäviä viimeistellään keittiössä ja varastotiloissa. https://www.almaco.cc/ship-types/ferries-ropax/
Scenso (Sance ja Northsea Offshore) rakentaa tällä hetkellä julkisia tiloja. Tax-free-myymälään asennetaan seinäpaneeleja, ja työ jatkuu myös tietyissä yleisissä tiloissa, kokousosastolla ja SPA-osastolla. https://www.sance.fi/b/sance-part-of-the-innovative-ms-viking-glory-project
ICF Group tekee viimeistelytöitä eri ravintolatiloissa. https://icfint.com/portfolio/viking-glory-2018nb/
TSI (Total Solution Interiors) työskentelee juuri nyt aluksen porrasjärjestelmien parissa sekä joissain ravintoloissa, mm. kesäravintolassa ulkona kannella. https://www.totalsolutioninteriors.it/
Seuraava virstanpylväs
Seuraavina vaiheina rakennustyössä jatketaan Azipod-propulsiojärjestelmän testejä, jäähdytetään LNG-tankit ja tankataan LNG:tä kesäkuuksi suunniteltua ensimmäistä koeajoa varten. ABB:n Azipod-propulsiojärjestelmän ansiosta alusta on helpompi ohjata satamissa, mikä säästää sekä aikaa että polttoainetta. Myös tärinä ja melu vähenevät. Viking Glorylla myös LNG:stä syntyvä hukkakylmä tullaan ottamaan käyttöön. Ilmanvaihto, kylmäkalusteet, kylmiöt ja muut erityistilat pystyvät hyödyntämään uutta tekniikkaa.
– Olemme hyvin iloisia siitä, että olemme päässeet projektissa näin pitkälle. Meillä on ollut joitain haasteita pandemian takia, mutta ne ovat ratkenneet. Täällä työmaatoimistossa meitä on juuri nyt 20 henkeä. Muutama henkilö lisää on tulossa, mutta matkustaminen tänne on hankalaa tiukkojen karanteenirajoitusten takia. Jotkut meistä eivät ole siitä syystä käyneet kotona 1,5 vuoteen. Täällä on ollut epätavallisen kylmää vuodenaikaan nähden sääilmiö La Niñan takia, mutta nyt sää alkaa lämmetä. Olemme saaneet kokea paljon täällä Xiamenissa, ja kaikki ovat ylpeitä saadessaan olla mukana rakentamassa tätä kaunista laivaa, kertoo projektipäällikkö Kari Granberg.
Faktoja Viking Glorysta:
Toimitetaan vuoden 2021 lopussa
Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä
Matkustajakapasiteetti 2 800
922 hyttiä
Miehistöä noin 200 + 200 henkeä
Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia
Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
Jääluokka 1 A Super
Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)
Rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa
Virtuaalikierros: