Miten koronapandemian aiheuttamasta kriisistä palaudutaan älykkäästi? Tätä aihetta käsiteltiin virtuaalisesti järjestetyssä Breaking Waves -tapahtumassa. Keynote-puheenvuorot nostivat esiin erityisesti tarvetta yhteistyölle. Tunnettu ekonomisti, Clarkson Researchin johtaja Martin Stopford totesi alalla käynnissä olevien suurten muutosten vaativan yhteistyön lisäksi strategiaa ja kunnon investointeja.
Euroopan komission DG Moven Magda Kopczynska ja Wärtsilän Marine Solutions -liiketoiminnan johtaja Roger Holm toivat esiin kehitystyötä kohti päästötöntä merenkulkua.
Kopczynska muistutti, että nyt ei kuitenkaan pidä sitoutua tiettyyn teknologiaan vaan säilyttää neutraali suhde eri vaihtoehtoihin.
Virtuaali-workshopeissa todettiin, että haasteellisempi toimintaympäristö vahvistaa alan toimijoiden yhteistyötä. Siitäkin tunnuttiin olevan myös yhtä mieltä, että koronapandemia tulee nopeuttamaan digitalisaatiota.
Huolta herätti EU:n into alan sääntelyyn. Osallistujat muistuttivat siitä, että kilpailukyvystä on huolehdittava.
Workshopeissa arvioitiin myös, miltä tilanne bisneksen eri osa-alueilla näyttää vuonna 2023. Positiivinta kasvua ennustettiin kansainväliselle rahdille. Negatiivisimmaksi tilanne nähtiin kansainvälisessä matkustajaliikenteessä.
Iltapäivän paneelikeskusteluissa Santiago Garcia-Mila (Port de Barcelona) ja Piet Opstaele (Port of Antwerp) toivat esiin, miten muuttuvaan markkinatilanteeseen on sopeuduttava. Kiinnostus uuteen teknologiaan kasvaa, ja alalle tulee uusia yrityksiä. Karin Orsel (MF Group) painotti pandemian herättäneen alan toimijat vahvempaan yhteistyöhön ja avoimempaan dialogiin.
Eckerö-konsernin toimitusjohtaja Björn Blomqvist muistutti koronan aikaansaamasta muutoksesta ajattelussa.
‒ Ennen avun pyytäminen oli heikkoutta, mutta nyt kaikki tarvitsevat apua, ja avun pyytämisestä on tullut normaalia.
VTT:n työelämäprofessori Sauli Eloranta toi esiin digitalisaation vaikutuksia. Hän muistutti koronan toisaalta toimineen vain katalysaattorina jo käytössä olleen teknologian hyödyntämiseen. Tämä näkyy digitaalisten alustojen käytön lisääntymisenä esimerkiksi etätyössä ja ostosten tekemisessä.
‒ Meidän pitää ymmärtää, että vanhaan ei ole paluuta. Uusi maailma tulee olemaan paljon digitaalisempi, ja se on meille mahdollisuus, Eloranta kiteytti.
Teksti ja kuva: Tomi Kangasniemi